Yli satavuotinen traditio: Finlandia-marmeladia kuninkaallisiin häihin

Huhtikuun 29. päivä avioituvat prinssi William ja Kate Middleton saavat Suomesta perinteisen lahjan: kaksitoista rasiaa Lappeenrannassa valmistettuja Finlandia-marmeladeja. Jo kolmannen kerran tämä herkku – aiemmalta nimeltään Kruunajaismarmeladi – on mukana saarivaltion kuninkaallisissa juhlissa.

”Isoisoisäni Karl Fazer lähetti vuonna 1902 hedelmämarmeladeja Edward VII:n kruunajaisiin. Puiseen rasiaan oli painettu tarkka jäljennös kuninkaan kruunusta. Vuonna 1947 taas isoisäni Sven Fazer lähetti marmeladeja häälahjaksi prinsessa Elisabetille, tulevalle kuningattarelle. On upeaa, että meillä on tällainen hieno perinne ja saan nyt onnitella tulevaa kuningasta ja neiti Middletonia makuelämyksen kera”, kertoo Majlen Fazer.

Lappeenrannan tehtaan marmeladiosastolla työskentelee 13 henkilöä, jotka ovat erittäin ylpeitä hienosta tuotteesta ja kuninkaallisesta perinteestä. Marmeladikuulat valmistettiin huolella varta vasten hääparille ja ne lähtevät matkaan Fazerilasta kohti hovia maanantaina 11.4. juhlaohjeiden mukaisesti postitse.

Kruunajaismarmeladi on yksi 120-vuotiaan Fazerin vanhimmista tuotteista ja aivan ensimmäinen vientituote. Sen nimi muutettiin vuonna 1948 Finlandiaksi, mutta edelleen rasiassa on muistona upean kruunajaiskruunun kuva. Perinteisinä makuina ovat aprikoosi, mustaherukka, sitruuna, mansikka ja päärynä. Marmeladikuulia valmistetaan Lappeenrannan tehtaalla vuosittain 500 tonnia, josta viidesosa on nimenomaan Finlandia-kuulia.

Finlandia-marmeladi on erityisesti joulusesongin herkku – kuulia saa kuitenkin ympäri vuoden muun muassa Karl Fazer Cafésta, Helsingin Kluuvikadulta.

Fazer täyttää 120 vuotta − Juhlitaan yhdessä

Fazer viettää 120. juhlavuottaan läpi vuoden. Onko ystäväsi sankari, joka ansaitsee makuelämyksen? Onko Sinulla Suomen paras sekaleipäresepti tai mukavia muistoja jaettavaksi? Osallistu juhlaan osoitteessa www.fazer.fi/120.

Lisätietoja

viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, Fazer Leipomot & Makeiset, p. 050 380 4996, etunimi.sukunimi(a)fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).