Matkustusrajoitusten poisto tukee matkustuksen elpymistä – suomalaisten ulkomaisia suosikkikohteita ovat tänä kesänä olleet Malaga, Oslo ja Kööpenhamina

Kun matkustusrajoituksia nyt lievennetään, Finnairilla on valmius kasvattaa lentojensa määrää nopeasti. Finnair lentää nyt noin 70-80 yhdensuuntaista lentoa päivässä kotimaan, Euroopan ja Aasian kohteisiin ja kohteiden ja viikkovuorojen määrä kasvaa kohti syksyä.

“Haluamme vastata asiakkaidemme matkustustarpeisiin joustavasti. Suomalaisten suosituimpien kansainvälisten kohteiden joukossa ennen eilistä matkustusrajoitusten osittaista purkua ovat olleet Malaga, Oslo ja Kööpenhamina, ja myös Baltian kohteisiin, kuten Vilnaan ja Riikaan, on ollut paljon kiinnostusta. Ihmisillä on selvästi tarve ja halu matkustaa,” sanoo Ole Orvér, Finnairin kaupallinen johtaja.

Tekemämme asiakaskysely ja myös nettisivustojemme kasvaneet käyntimäärät kertovat monien jo suunnittelevan tulevia matkojaan. Suomen hallituksen matkustusrajoituksia koskevat päätökset avaavat suomalaisille uusia kohteita, joista palattaessa karanteenia ei vaadita. Finnair puolestaan panostaa lennoilla asiakkaiden terveydestä huolehtimisiin, jotta asiakkaamme voivat matkustaa luottavaisin mielin,” Orvér jatkaa. Finnair myös tarjoaa 31.8. mennessä varattuihin matkoihin mahdollisuuden joustavasti siirtää matkustuspäivää.

”Odotamme jo seuraavaa rajoitusten purkamista parin viikon kuluttua, ja niitä mahdollisuuksia, joita se tuo verkostollemme ja asiakkaillemme”, Orvér toteaa.

Ennen matkaa matkailijoiden on hyvä tarkistaa, millaisia käytäntöjä kohdemaalla itsellään on maahan tuleville matkustajille. Linkkejä ohjeistuksiin löytyy Finnairin asiakaspalvelusivustolta.

Finnair lentää seuraaviin kohteisiin heinä-elokuussa:

Kohteet Suomessa

• Kuopio

• Maarianhamina

• Oulu

• Rovaniemi

• Turku

• Vaasa

• Ivalo (elokuusta lähtien)

• Kittilä (elokuusta lähtien)

Kohteet Euroopassa

• Vilna

• Wien

• Zürich

Elokuussa Finnair avaa lennot Alanyaan, Antalyaan, Bergeniin, Dubliniin, Dubrovnikiin, Edinburghiin, Kreetalle (Haniaan ja Iraklioniin), Milanoon, Mallorcalle, Rodokselle, Roomaan, Pietariin, Splitiin ja Varsovaan. Aurinkomatkat järjestää valmismatkoja Haniaan jo heinäkuussa.

Kohteet Aasiassa

• Hongkong

• Soul

• Tokio (Naritan lentokenttä)

Shanghain reitin avaaminen odottaa vielä viranomaishyväksyntää.

Matkustusrajoitusten kehitys voi vaikuttaa kohdevalikoiman laajuuteen.

Matkustusrajoitusten vastuullinen purkaminen on tervetullutta niin matkailun kuin koko talouden kannalta. “Suomalaisen matkailuteollisuuden kannalta on tärkeää, että saamme matkailijoita kotimaan kohteisiin. Seuraamme tarkasti kysynnän kehitystä ja meillä on valmius lisätä lentoja matkustushalukkuuden mukaan”, jatkaa Orvér. ”Matkailukysynnän arvo Suomessa on noin 16 miljardia euroa, ja ala on merkittävä työllistäjä Suomessa. Siksi vastuullinen rajojen avautuminen on tärkeää kansantalouden kannalta.”

Finnair on ottanut käyttöön useita toimia, joilla asiakkaiden ja matkustamohenkilökunnan terveyttä suojataan lentomatkan aikana. Lentokoneiden siivousta on tehostettu, kasvosuojien käyttö on lennoilla pakollista ja lennolla asiakkaille jaetaan puhdistuspyyhkeitä ja käsidesiä sisältävä Clean kit -pakkaus. Myös lentoasemilla on huolehdittu hygieniasta ja riittävistä turvaväleistä palvelutilanteissa.

www.finnair.fi, www.company.finnair.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi