Anne Brunila: Ilmastoasioiden hallinnassa Fortum on arvioitu maailman parhaimmaksi sähkö- ja lämpöyhtiöksi

LEHDISTÖTIEDOTE 15.9.2011

Fortumin työlle kestävän kehityksen edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on myönnetty kaksi merkittävää kansainvälistä tunnustusta: Fortum arvioitiin maailman parhaimmaksi sähkö- ja lämpöyhtiöksi Carbon Disclosure Leadership -indeksissä (CDLI) pistemäärällä 97/100 ja yhtiö hyväksyttiin myös yhdeksännen perättäisen kerran Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin DJSI World. Fortum on ainoa pohjoismainen yhtiö CDLI-indeksissä.

"Olemme todella iloisia, että Fortumin kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, toimintamme ilmastoasioissa  sekä kattava ja läpinäkyvä raportointi ovat saaneet tunnustusta CDLI-arvioinnissa", sanoo Fortumin yhteiskuntasuhteiden ja kestävän kehityksen johtaja Anne Brunila.

Visio tulevaisuuden energiajärjestelmästä ohjaa Fortumin toimintaa

Fortumin pitkän aikavälin tavoitteena on siirtyä ns. aurinkotalouteen, jossa energiantuotanto perustuu hiilidioksidipäästöttömiin ja uusiutuviin energianlähteisiin. Myös yhtiön uudistetussa strategiassa on vahva yhteys kestävän kehityksen tavoitteisiin. Fortumin toiminta taloudellisen ja sosiaalisen vastuun sekä erityisesti ympäristövastuun alueella ilmastonmuutoksen hillinnässä näkyvät yhtiön hyvänä sijoittumisena kansainvälisissä kestävän kehityksen indekseissä.

"Viime vuoteen verrattuna paransimme tuloksiamme kaikilla kestävän kehityksen osa-alueilla Dow Jonesin arvioinnissa. Toimintamaissaan Fortum on merkittävä investoija ja työllistäjä, ja merkityksemme paikallisen hyvinvoinnin edistäjänä on suuri. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että suorituskykymme taloudellisen vastuun osalta parani selvästi. Lisäksi Fortum sai toimialansa korkeimmat pisteet taloudellisen suorituskyvyn mittaus- ja seurantajärjestelmästään", sanoo kestävän kehityksen johtaja Ulla Rehell.

Fortum kuuluu toimialansa parhaimmistoon myös työturvallisuuden ja asiakassuhteiden hallinnassa sekä resurssien käytön tehokkuudessa. Lisäksi yhtiön kokonaisvaltainen, kolmannen osapuolen varmentama vastuullisuusraportointi huomioitiin arvioinnissa.

Dow Jones Sustainability -indeksiä varten arvioidaan maailman 2 500 suurimman yrityksen kestävän kehityksen toimia. Vuonna 2011 indeksiin valittiin 342 yritystä. Carbon Disclosure Leadership -indeksi vertailee 52 Global 500 Index -yrityksen ilmastotoimia.

Ulla Rehell, kestävän kehityksen johtaja, puh. 010 45 29251, ulla.rehell@fortum.com

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi