Fortum tutkii Krasnyi Borin teollisuusjätenäytteet Riihimäellä

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 21.2.2018

Fortumin jäte- ja kierrätysliiketoiminnan asiantuntijat ovat yhdessä Venäjän ympäristövalvontaviranomaisen kanssa ottaneet tällä viikolla näytteitä kahdesta avoimesta vesialtaasta Krasnyi Borin vaarallisen jätteen kaatopaikalla Pietarissa. Näytteenoton tavoitteena on selvittää, mitä aineita altaissa on.

Nyt otetut näytteet analysoidaan Fortumin laboratoriossa Riihimäellä. Analyysien    jälkeen voidaan suunnitella, miten Krasnyi Borin alueen jätteet saadaan käsiteltyä   turvallisesti ja tehokkaasti. Sopimusta jätteiden jatkokäsittelystä ei ole tehty.

Näytteenottoa olivat 21.2. seuraamassa Venäjän luonnonvara- ja ympäristöministeriön sekä Suomen ympäristöministeriön edustajat. Tutkimuksen odotetaan valmistuvan vuonna 2018. Maiden välisen sopimuksen mukaan näytteidenoton ja analyysien rahoituksesta vastaa pohjoismainen ympäristörahoituslaitos NEFCO.

”Fortumilla on laaja kokemus vaarallisen jätteen käsittelystä. Uskon, että asiantuntijoidemme kokemusta voidaan hyödyntää kestävän ratkaisun löytämiseksi", sanoo näytteenottoa Krasnyi Borissa seurannut Fortumin yhteiskuntasuhteiden ja viestinnän johtaja Arto Räty.

Fortum Waste Solutionsilla on yli 40 vuoden kokemus vaativasta vaarallisen jätteen käsittelystä. Sillä on todistetusti maailmanluokan teknologiaa, asiantuntemusta ja  kokemusta kansainvälisten vaarallisten jätteiden turvallisesta tuhoamisesta tiukkojen turvallisuus- ja ympäristövaatimusten mukaisesti. Tästä tuoreimpia todisteita ovat Syyrian kemiallisten aseiden tuhoamisessa syntyneiden jätteiden menestyksekäs käsittely yhteistyössä YK:n Kemiallisten aseiden kieltojärjestön (OPCW) kanssa sekä ratkaisun kehittäminen australialaisen Orica-yhtiön heksaklooribentseeni-varaston (HCB) hävittämiseen.

Kalle Saarimaa, johtaja, Fortum Recycling and Waste Solutions, puh. 041 503 1337