Solbergin tuulipuisto vihitty käyttöön Ruotsissa

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 14.9.2018

Ruotsissa sijaitseva 75,9 megawatin Solbergin tuulipuisto vihittiin käyttöön torstaina 13.9. Tuulipuiston omistavat puoliksi Fortum ja Skellefteå Kraft, ja sen vuotuisen tuotannon arvioidaan olevan 253 gigawattituntia (GWh).

Tuulivoimahanke on tärkeä askel Fortumin strategian toteuttamisessa ja yhtiön tuuli- ja aurinkovoimaa koskevien tavoitteiden saavuttamisessa.

"Ruotsi on luonnollinen kohde Fortumin tuulivoimalle. Ruotsi on yksi suurimmista kotimarkkinoistamme ja siellä sijaitsee myös pääosa vesivoimakapasiteetistamme, joka on ratkaisevassa roolissa tuotannoltaan vaihtelevan tuulivoiman tasapainottamisessa energiajärjestelmässä. Solberg on toinen tuulipuisto, jossa olemme tehneet onnistuneesti yhteistyötä Skellefteå Kraftin kanssa", sanoo Tuomo Sinisalmi, Head of Wind Construction and Operations, Fortumilta.

Solbergin tuulipuistossa on yhteensä 22 Vestasin toimittamaa tuuliturbiinia.

"Ruotsissa on vain joitakin tuuliolosuhteiltaan otollisia paikkoja suuren kokoluokan maatuulipuistolle, mutta Solberg on yksi niistä. Olemme myös iloisia siitä, että olemme jälleen kerran saaneet tehdä yhteistyötä Fortumin kanssa", sanoo Skellefteå Kraftin toimitusjohtaja Hans Kreisel

Ruotsissa uusiutuvaa energiaa tuetaan markkinaperusteisen sertifikaattijärjestelmän kautta.

Tuomo Sinisalmi, Head of Wind Construction and Operations, puh. 0400 281 396

Lehdistötiedote 15.4.2016: Fortum rakentaa 75 megawatin Solbergin tuulipuiston Pohjois-Ruotsiin

Avainsanat:

FortumFortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi