Wellness coaching oivalluttaa terveyteen ja hyvinvointiin

Report this content

Personal training on saanut rinnalleen Wellness coaching -hyvinvointivalmennuksen, jonka tähtää kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja elämänlaadun parantamiseen. Wellness coachit tekevät jo työtään liikunta- ja hyvinvointikeskus Fresseissä.

Yksi merkki elämäntasapainon vääristymästä on se, että elämä ei ole kivaa. Podemme kroonista aikapulaa, väsymystä ja riittämättömyyden tunnetta. Silti työssä olisi jaksettava ja perhettä hoidettava.

– Kun ihminen haluaa aidon, pitkäkestoisen muutoksen elämäänsä, on tärkeää, että hän tekee itse omat oivalluksensa, päätöksensä ja sitoutumisensa niihin. Pysyvät muutokset eivät tule ulkopuolelta annettuna, napinpainalluksella tai käskyllä, Fysioline Fressi Oy:ssä kehitystyötä tekevä liiketoimintajohtaja Petteri Paakkunainen kertoo. Hän toi personal training -ideologian Suomeen 1990-luvulla.

Monet ovat löytäneet muutoksen parempaan liikunnan avulla ja palkkaamalla avukseen personal trainerin. Liikunta ja oikea ruokavalio rakentavat hyvinvointimme perustaa.

Jokainen valmennettava on kuitenkin oma psykofyysinen kokonaisuutensa, jonka elämäntilanne, tarpeet ja mieltymykset ovat juuri hänen laisiaan. Siksi on aivan yhtä olennaista kiinnittää huomiota stressinhallintaan, unen määrään ja laatuun sekä koko elämäntasapainoon. Jos jokin näistä on retuperällä, voi se kaataa koko korttipakan.

Nuppi aidosti mukaan

Näihin ajatuksiin perustuu personal trainingin luonnollinen jatkumo, wellness coaching. Valmennuksen tärkein voimavara onkin aivot, jotka valjastetaan mukaan työhön luomalla oikeanlainen mielikuva tulevasta. Valmennettava itse päättää visiostaan: mitä hyvinvointi hänelle konkreettisesti tarkoittaa, miltä se tuntuu ja maistuu? Näin aivot tukevat meitä sitoutumaan aidosti ja kestävästi.

– Minä itse olen oman elämäni ja hyvinvointini asiantuntija, joten ratkaisut ovat minulla. Ammattilaisen tehtävä onkin ohjata minut oivaltamaan ja löytämään ne, Paakkunainen sanoo.

Wellness coachit toimivat Fresseissä

Wellness coacheja on Suomessa jo noin 30 ja he toimivat Fressi liikunta- ja hyvinvointikeskuksissa. He ovat käyneet Paakkunaisen suunnitteleman personal trainereille suunnatun jatkokoulutusohjelman, jossa valmennettavan oma tieto ja sisäiset voimavarat otetaan käyttöön.

Fressin toimitusjohtajan Hannu Välikosken mukaan jatkokoulutukselle onkin tilausta. Koutsauksessa omakohtaiset kokemukset auttavat ymmärtämään toisen ihmisen tilanteen. Siksi työ soveltuu erityisen hyvin aikuisille valmentajille. Uusi ideologia vastaa hyvin sirpaloituneen ja kiireisen nykyelämän vaatimuksiin ja sopii kaikille, koska jokainen ohjelma on taatusti valmennettavansa mukainen.

Välikosken mukaan Wellness coaching on erinomainen vaihtoehto sellaisillekin valmennettaville, joita ei tavoiteta liikunnan keinoin. Vaikka tapaamiset koutsin kanssa järjestetäänkin liikuntasalilla, ei ohjelmaan ole pakko sisällyttää salipalveluja tai liikuntaa lainkaan. Mutta energinen ympäristö saattaa houkuttaa kokeilemaan.

Suomi tarvitsee enemmän sairauksia ennaltaehkäisevää ja terveyttä ylläpitävää toimintaa. Me haluamme ottaa vastuuta näistä kansanterveystalkoista, joilla ehkäisemme ikääntyvän väestön sairauksia, autamme työssäolevia jaksamaan ja pidentämään työuriansa. Nyt olemme oikealla tiellä lunastamassa paikkaamme kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjinä ja edelläkävijöinä, Välikoski sanoo.

Lisätietoja antaa: Petteri Paakkunainen, Fysioline Fressi Oy, p. 050 465 4299, petteri.paakkunainen@fressi.fi

Petteri Paakkunaisella on 25 vuoden kokemus liikunta- ja hyvinvointialalta eri tehtävissä, joista kouluttajakokemusta on kertynyt yli 15 vuoden ajalta. Hän on mm. toiminut personal trainingin uranuurtajana ja toi personal training -ideologian Suomeen 90-luvulla. FAF-koulutusorganisaation toinen perustaja ja Suomen ensimmäisen personal trainer -koulutusohjelman kehittäjä ja entinen pääkouluttaja. Petteri toimii tällä hetkellä Fysioline Fressi Oy:n kehitystehtävissä liiketoimintajohtajana.

Wellness Coaching on ratkaisukeskeinen hyvinvointivalmennusmetodi, jossa autetaan valmennettavaa johtamaan omaa elämäänsä ja hyvinvointiaan. Eri tekniikoiden avulla valmennettava löytää itse juuri hänelle parhaiten sopivat ratkaisut olemassa oleviin haasteisiin. Perusajatuksena on, että suorien ohjeiden ja neuvomisen sijaan valmentaja keskittyy oikeiden kysymysten, harjoitusten ja tehtävien avulla auttamaan valmennettavaa eteenpäin kohti pysyviä terveyttä ja hyvinvointia edistäviä elämäntapamuutoksia.

Fysioline Fressi Oy on liikevaihdoltaan alansa suurin kotimainen kuntokeskusketju, jolla on Suomessa 16 kuntokeskusta ja noin 30 000 kanta-asiakasta. Työntekijöitä sillä on lähes 700. Vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan olevan 18 miljoonaa euroa. Fysioline Fressi Oy kuuluu kotimaiseen Fysioline Groupiin, johon kuuluu myös liikunnan, terveydenhuollon sekä farmasian tuotteita ja laitteita valmistava ja markkinoiva Fysioline, johtava liikunta-alan koulutusorganisaatio FAF, kotikuntoilijan nettikauppa Wrange sekä yrityksille liikuntapalveluja tuottava Fressi Yrityspalvelut. Lisätiedot netissä: www.fressi.fi

Kuva:
Petteri Paakkunainen