Gasum avaa ensimmäisen kaasutankkausaseman Ruotsin Uumajaan

Pohjoismaiden kaasutankkausasemaverkosto laajenee jälleen, kun Gasum avaa yhdeksännen tankkausasemansa Ruotsissa. Asema on ensimmäinen laatuaan Uumajassa ja palvelee sekä raskasta kalustoa että henkilöautoja. Se on myös tärkeä osa Gasumin suunnitelmaa rakentaa Pohjoismaihin 2020-luvun alkuun mennessä raskasta liikennettä palveleva kaasutankkausasemaverkosto, joka koostuu kaikkiaan noin 50 uudesta asemasta. Laajeneva verkosto avaa uusia mahdollisuuksia vastata vähäpäästöisen tieliikenteen kasvavaan kysyntään.

Gasumin uusi tankkausasema sijaitsee vilkasliikenteisellä alueella, missä polttoaineen kulutus on suurta ja puhtaiden polttoaineratkaisujen tarve kasvaa kovaa vauhtia. Uumajan ensimmäisen kaasutankkausaseman avajaisia vietetään 5.2.2020. Asema palvelee sekä raskasta kalustoa että henkilöautoja: raskaille ajoneuvoille on tarjolla nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä sekä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, ja paineistettu maakaasu eli CNG ja biokaasu eli CBG taas käy polttoaineeksi mm. henkilö-, jakelu- ja jäteautoihin sekä busseihin.

“Kaasutankkausasemaverkoston laajentuminen tuo kaasun yhä useamman kuljetusalan toimijan ulottuville, mikä puolestaan lisää kaasun kysyntää. Avasimme viime vuoden lopulla uuden aseman Östersundiin, ja se laajentaa yhdessä nyt avattavan Uumajan aseman kanssa kaasuautojen käyttöaluetta Ruotsissa yhä pidemmälle pohjoiseen”, sanoo Mikael Antonsson, Director of Traffic Sweden, Gasum.

Nesteytetty maakaasu ja biokaasu kulkevat käsi kädessä

Uusien kaasutankkausasemien avaaminen on keskeisen tärkeää pyrittäessä vähentämään varsinkin raskaan runkoliikenteen päästöjä. Raskas liikenne aiheuttaa nykyisin jopa 30 prosenttia Euroopan maantieliikenteen hiilidioksidipäästöistä. EU:n vuonna 2019 hyväksymien uusien päästömääräysten mukaan raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Ruotsin kansallinen tavoite on vähentää tieliikennepäästöjä 70 prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

“Puhtaampien polttoaineratkaisujen käyttö on tärkeä osa Sandahlsin ympäristöstrategiatyötä. Nämä uudet kaasutankkausasemat ovat meille elintärkeitä, koska pystymme niiden ansiosta vähentämään päästöjämme ja vastaamaan asiakkaidemme tarpeeseen saada logistiikkaketjuista vähäpäästöisiä. Olen iloinen, että pääsemme nyt käyttämään LBG-käyttöistä kalustoa Uumajassa”, kertoo kuljetusyhtiö Sandahls Goods and Parcelin toimitusjohtaja Johan Ebefors.

Nesteytetty maakaasu eli LNG tarjoaa kilpailukykyisen polttoaineratkaisun, jolla päästään välittömiin päästövähennyksiin, koska sen elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat yli 20 prosenttia pienemmät kuin fossiilisen dieselin. Uumajan asemalla voi tankata myös nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä, jota tuotetaan kiertotalouden periaatteiden mukaisesti biojätteistä. Nyt avattava asema on alueella ensimmäinen laatuaan ja luo pohjaa myös tuleville biokaasuinvestoinneille sekä tarjoaa puhtaamman polttoainevaihtoehdon paikallisille yrityksille ja Uumajan kunnalle. LBG:hen siirtyminen voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 85 prosentilla fossiilisten polttoaineiden käyttöön verrattuna. LBG:lle voidaan käyttää samaa infrastruktuuria kuin LNG:lle, joten siirtyminen biokaasun käyttöön on helppoa ja kustannustehokasta.

“Biokaasu on korkealaatuinen uusiutuva polttoaine. Uudet tankkausasemat lisäävät biokaasuajoneuvojen käyttöä, joten nyt avattava asema ei ole tärkeä ainoastaan Uumajan alueelle vaan myös koko Ruotsille”, toteaa Uumajan alueen uusiutuvan energian kehittämisyhtiö Biofuel Region AB:n projektipäällikkö Anna Säfvestad Albinsson.

Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum
Tel. +4672 454 33 82, ​Mikael.antonsson@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. www.gasum.fi