Gasum avaa ensimmäisen raskaan liikenteen kaasutankkausasemansa Malmössä – eteläisen Ruotsin tankkausasemaverkosto laajenee

Gasum avaa 10.3.2021 ensimmäisen raskaan liikenteen kaasutankkausasemansa Ruotsin Malmössä. Kyseessä on Malmön alueen ensimmäinen nesteytettyä kaasua tarjoava asema ja Gasumin kuudestoista tankkausasema Ruotsissa. Asema on osa Gasumin suunnitelmaa rakentaa Pohjoismaihin 2020-luvun alussa kaikkiaan 50 tankkausaseman verkosto.

Gasumin uusi tankkausasema Malmössä on rakennettu Volvon Truck Center ‑toimipisteen yhteyteen, ja asemalta on suora yhteys Volvon toimitiloihin. Sijainti teollisuusalueella, jonka kautta kulkee paljon raskasta liikennettä, on erinomainen uudelle tankkausasemalle, joka tarjoaa sekä nesteytettyä maakaasua (LNG) että nesteytettyä biokaasua (LBG) raskaiden ajoneuvojen käyttöön.

”Olemme todella iloisia yhteistyöstämme Volvo Trucksin kaltaisen johtaviin kaasukäyttöisten rekkojen valmistajiin kuuluvan kumppanin kanssa sekä mahdollisuudesta tarjota omaa ratkaisuamme sen asiakkaille. Kiinnostus kaasuun polttoaineratkaisuna on vakaassa kasvussa, ja valtion ilmastointitukien kuten Klimatklivet-ohjelman ansiosta Ruotsin teillä kulkee jo yli 800 kaasurekkaa”, kertoo Mikael Antonsson, Director Traffic, Sweden, Gasumilta.

Asema on pitkään kaivattu lisä alueen tankkausasemaverkostoon, ja sen sijainti liikenteen keskeisessä solmukohdassa on herättänyt usean logistiikkayrityksen kiinnostuksen.

”Useimpien asiakkaidemme toiminta-alue kattaa koko Ruotsin, joten Malmön asema on tervetullut lisä nykyiseen tankkausasemaverkostoon. Aseman sijainti Sunnanåssa E6-tien ja valtatie 11:n risteyksen tuntumassa on herättänyt laajaa kiinnostusta logistiikkayritysten keskuudessa. Haluamme tietenkin tarjota nesteytettyä maakaasua ja biokaasua kaikille, jotka haluavat vähentää omia hiilidioksidipäästöjään. On hienoa, että kykenemme jatkamaan eteläisen Ruotsin kaasuinfrastruktuurin vahvistamista”, Antonsson toteaa.

Ympäristötavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan yhteistyötä

”Arvostamme tiivistä yhteistyötämme Gasumin kanssa. Sen tuloksena Malmöhön on nyt saatu ensimmäinen nesteytettyä kaasua tarjoava tankkausasema. Olemme todella iloisia myös siitä, että asema toimii oman Volvo Truck Center ‑toimipisteemme yhteydessä. Kyseessä on meille tärkeä investointi. Kaikki lähistön pääväylillä rahtia kuljettavat pääsevät nyt helposti tankkaamaan kalustonsa nesteytetyllä kaasulla ja vähentämään ympäristövaikutuksiaan”, sanoo Volvo Trucks Ruotsin toimitusjohtaja Stefan Strand.

EU:n vuonna 2019 julkistamien päästötavoitteiden myötä raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa, että merkittävästi vähemmän ympäristöä kuormittavia maantiekuljetuksia ja LNG-ajoneuvoja kehitetään lähes kaikkialla Euroopassa ja LNG-käyttöisen kaluston kysynnän kasvu jatkuu. Ruotsin kansallisena tavoitteena on vähentää maantiekuljetusten kasvihuonepäästöjä 70 prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2030 mennessä. LNG ja LBG ovat houkuttelevia polttoaineita, joita käyttämällä päästään suoriin hiilidioksidipäästövähennyksiin.

”Kun logistiikka-ala pyrkii sekä EU-tason että kansallisiin päästötavoitteisiin, LBG ja LNG ovat erittäin houkuttelevia polttoainevaihtoehtoja”, Antonsson toteaa.

Elinkaarinäkökulmasta katsoen nesteytetyn biokaasun (LBG) käyttö voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosentilla tavanomaiseen dieselpolttoaineeseen verrattuna. Nesteytetyn maakaasun (LNG) hiilidioksidipäästöt puolestaan ovat yli 20 prosenttia alhaisemmat kuin dieselin. LNG:lle ja LBG:lle voidaan käyttää samaa infrastruktuuria, mikä tekee biokaasun käyttöön siirtymisestä sekä helppoa että kustannustehokasta.

Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum
Tel. +4672 454 33 82, ​Mikael.antonsson@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka yhdessä kumppaniensa kanssa edistää kehitystä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.