Gasum bunkrasi ensimmäistä kertaa LNG-polttoainetta Heerema-yhtiön Sleipnir-alukselle

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum on saavuttanut jälleen yhden virstanpylvään bunkrattuaan nesteytettyä maakaasua (LNG) Heerema-yhtiön maailman suurimmalle puoliksi upotettavalle nosturialukselle Sleipnirille. Alus bunkrattiin toukokuussa Norjan Åmøyfjorden-vuonolla. Gasumin mittava laivakalusto mahdollistaa asiakkaiden kaikenkokoisten alusten joustavat bunkraukset.

Heerema on viimeisin merenkulkualan yhtiö, joka pienentää ilmastovaikutuksiaan käyttämällä Gasumin vähäpäästöistä nesteytettyä maakaasua (LNG). Gasum bunkrasi toukokuun alussa LNG:tä Heereman ainutlaatuiselle nosturialukselle Sleipnirille, jonka nostokyky on 20 000 tonnia. Sleipnir operoi lähikuukausina Norjan mannerjalustalla.

“Bunkraus sujui joutuisasti ja tehokkaasti, mikä säästi kallista aikaa ja Sleipnir pääsi nopeasti takaisin töihin. Olemme todella ylpeitä hyvin varustelluista bunkrausaluksistamme. Pystymme nyt tarjoamaan asiakkaillemme erittäin joustavia toimituksia. Heereman Sleipnirin bunkraus on tästä hyvä esimerkki. Meidän Kairos-aluksemme oli ainoa alus, joka kykeni bunkraamaan Sleipnirin sen nykyvarustuksessa. Jouduimme nostamaan bunkrausletkun yli 28 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle ylettyäksemme sen polttoainesäiliöön”, kertoo Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist.

Gasumilla on viisi LNG-alusta: Coralius, Kairos, Coral Energy, Coral EnergICE ja Seagas. Niitä kaikkia voidaan käyttää bunkrausoperaatioihin, ja alukset ovat tärkeä osa Gasumin strategiaa rakentaa vähähiilistä huomista sekä maalla että merellä.

“Meriliikenne aiheuttaa kolme prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Meidän on vähennettävä raskaan polttoöljyn kaltaisten tavanomaisten polttoaineiden käyttöä, jotta meriliikenteen päästöt saadaan alenemaan. LNG on tässä erinomainen vaihtoehto, ja olemme iloisia siitä, että Sleipnirin kaltaiset alukset käyttävät sitä polttoaineenaan”, Granqvist lisää. Heereman Sleipnir osallistui toukokuussa Ekofiskin öljynporauslautan purkutöihin. Alus käytti luonnollisesti polttoaineenaan LNG:tä, kun vanhaa lauttaa poistettiin käytöstä ympäristöystävällisesti.

Nesteytetty maakaasu (LNG) täyttää meriliikenteen polttoaineena kaikki nykyiset ja tulevat IMO:n ja EU:n vaatimukset. LNG:n käytössä ei synny lainkaan rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöjä ja typenoksidipäästöt vähenevät jopa 85 prosenttia raskaan polttoöljyn käyttöön verrattuna. LNG:n avulla pystytään myös pienentämään hiilidioksidipäästöjä vähintään 20 prosentilla.

Jacob Granqvist, myyntijohtaja, LNG Maritime, Gasum
puh. +358 40 483 9129, jacob.granqvist@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. www.gasum.fi

Jacob Granqvist, myyntijohtaja, LNG Maritime, Gasum