Gasum ja norjalainen betoniteräsyhtiö Celsa Armeringsstål AS sopimukseen LNG-toimituksista ja uuden terminaalin rakentamisesta

Gasum ja norjalainen betoniteräsyhtiö Celsa Armeringsstål AS ovat allekirjoittaneet Norjan Mo i Ranassa sopimuksen nesteytetyn maakaasun (LNG) toimituksista sekä uuden asiakasterminaalin rakentamisesta Mo Industrial Park  teollisuuspuiston alueelle. Celsa Armeringsstål AS on Pohjoismaiden johtava betoniteräksen valmistaja. Yhtiö valmistaa terästä romumetallista ja kierrättää raaka-aineekseen noin 700 000 tonnia teräsromua vuodessa.

Pohjoismaiden johtava betoniteräksen valmistaja Celsa Armeringsstål on investoinut viime vuosina voimakkaasti toimintansa kestävyyteen. Nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttöönotto auttaa yhtiötä saavuttamaan tavoitteensa vähentää hiilidioksidipäästöjään.

“Tavoitteemme on vähentää hiilidioksidipäästöjämme 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja päästä täyteen hiilineutraaliuteen vuonna 2050. Sopimuksemme Gasumin kanssa on strateginen askel kohti lyhyen aikavälin kestävän kehityksen tavoitteitamme niin, ettei kustannustehokkuutemme kuitenkaan heikkene. Olemme ylpeitä ja innoissamme kumppanuudesta Gasumin kaltaisen alan edelläkävijän kanssa”, sanoo Celsa Armeringsstål AS:n toimitusjohtaja Carles Rovira.

Celsa Armeringsstål käyttää vuodessa noin 500 GWh energiaa. Siirtyminen LNG:n käyttöön vähentää yhtiön hiilidioksidipäästöjä jopa 35 prosentilla, mikä tekee siitä yhden Mo i Ranan alueen merkittävimmistä ilmastoteoista. Gasumin toimittamaa LNG:tä käytetään Celsa Armeringsstålin terästehtaalla ja valssaamossa.

LNG:n käyttö polttoaineena pienentää merkittävästi paikallisia ilmansaasteita sekä hiilidioksidipäästöjä öljypohjaisiin tuotteisiin ja kivihiileen verrattuna. Siirtymällä öljystä LNG:hen rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöt poistuvat kokonaan ja myös typenoksidipäästöt pienenevät jopa 85 prosenttia.

LNG toimitetaan Mo i Ranaan Torniosta

Mo Industrial Park -teollisuuspuistoon rakennettava terminaali otetaan käyttöön 1.7.2021.

“Tämän investoinnin ja kumppanuuden toteutuminen on totta kai meille erinomainen uutinen ja edistää kestävien energialähteiden käyttöä Pohjoismaissa entisestään. Lisäksi pystymme uuden terminaalin kautta palvelemaan alueella myös muita potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita pienentämään päästöjään vaihtamalla LNG:hen”, sanoo Gasumin myyntipäällikkö Halvar Rommetvedt.

LNG kuljetetaan napapiirin tuntumassa sijaitsevaan Mo i Ranaan maanteitse Gasumin osaomisteisesta Tornion terminaalista. Tornion terminaali on Pohjoismaiden suurin LNG-terminaali. Terminaali sijaitsee Ruotsin ja Suomen rajalla ja pystyy siksi palvelemaan Gasumin asiakkaita Suomessa, Ruotsissa ja nyt myös Norjassa.

Tommy Mattila, myyntijohtaja, teollisuus
puh. +35 840 581 9247, tommy.mattila@gasum.com