Gasum-konserni Q2 2020 – Kaasun käyttö kasvoi edelleen meriliikenteessä

Taloudellista kehitystä kuvaavat tunnusluvut 1.1.-30.6.2020*

• Konsernin liikevoitto oli 17,5 miljoonaa euroa, jossa on 21,0 prosenttia laskua edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (30.6.2019: 22,1 milj. euroa)
  • Liikevoittoprosentti tarkasteluajanjaksolla oli 5,8 prosenttia, joka oli 1,6 prosenttiyksikköä korkeampi vertailukauden jatkuviin toimintoihin verrattuna (30.6.2019: 4,2 %)
  • Taseen loppusumma oli 1 259,3 miljoonaa euroa (30.6.2019: 1 109,7 milj. euroa)
  • Konsernin vakavaraisuus pysyi raportointikaudella vahvana omavaraisuusasteen ollessa 39,9 % (30.6.2019: 43,5 %)

*Sisältävät jatkuvien toimintojen vertailukelpoiset luvut.

Gasum-konsernin toimitusjohtaja Johanna Lamminen kommentoi vuoden ensimmäistä vuosipuoliskoa 2020:

”Ensimmäisellä vuosipuoliskolla veimme strategiaamme määrätietoisesti eteenpäin COVID-19-pandemiaan liittyvistä epävarmuuksista huolimatta. Olemme jatkaneet hankkeidemme toteuttamista suunnitellusti ja pandemian vaikutukset liiketoimintaamme ovat olleet toistaiseksi lieviä. Olemme varmistaneet liiketoiminnan jatkuvuuden huolehtimalla henkilöstömme terveydestä ja turvallisuudesta ja tehneet kaikkemme turvataksemme energiahuollon, kaasun hankinnan ja jakelun sekä turvallisen logistiikan myös kierrätys- ja jätepalveluissamme. Haluan kiittää henkilöstöämme, asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme toimivasta yhteistyöstä haastavassa toimintaympäristössä.

Taloudellinen tuloksemme toteutui vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ennusteidemme mukaisesti. Liikevaihtomme tarkastelujaksolla oli 302 miljoonaa euroa, joka oli selvästi alhaisempi, kun edellisen vuoden vastaavana ajanjaksona. Liikevaihdon kehitykseen vaikutti ennen kaikkea kaasun hintakehitys Euroopassa. Konsernimme liiketoiminnan kannattavuus pysyi toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista huolimatta ennustetulla tasolla.

Toisen vuosineljänneksen aikana saimme Linde AG:n LNG- ja biokaasuliiketoimintojen ja Nauticor Marine Bunkering -liiketoimintojen oston päätökseen. Yrityskaupan avulla laajensimme Pohjoismaissa kaasuratkaisujen tarjontaa erityisesti meriliikenteessä sekä raskaassa liikenteessä. Liiketoimintakaupan yhteydessä myös kaasutankkausasemaverkostomme laajeni huomattavasti, ja pystymme entistä laajemmalla alueella varmistamaan asiakkaillemme
kilpailukykyisen ja vähäpäästöisen energian saatavuuden.

Meriliikenteessä kysyntä puhtaammille energiaratkaisuille kehittyy parhaillaan, jossa kaasun kokonaismyyntivolyymien ennustetaan edelleen kasvavan. Toisen vuosineljänneksen aikana toteutimme useita meriliikenteen LNG-polttoainetankkauksia Pohjoismaissa ja Saksassa. Bunkrasimme ensimmäistä kertaa Heerema-yhtiön maailman suurinta nosturialusta Sleipniria ja tuotesäiliöalus Rameliaa. Solmimme myös toimitussopimuskumppanuuden
Samskip-varustamon kanssa ja avasimme Tukholman satamaan ensimmäisen laivojen meriliikenteen tankkausaseman. Biokaasu kiinnostaa merenkulun edelläkävijöitä yhä enemmän ja toimitimme ESL Shippingin Viikki-alukseen ensimmäistä kertaa nesteytettyä biokaasua (LBG).

Toisen vuosineljänneksen aikana biokaasuliiketoiminnassa edistimme alueellista kiertotaloutta Pohjois-Suomessa solmimalla sopimuksen kunnallisen jäteyhtiö Napapiirin Residuumin kanssa. Rovaniemen, Ranuan ja Pellon kuntalaisten biojätteistä tuotetaan jatkossa kotimaista uusiutuvaa biokaasua ja kierrätysravinteita biokaasulaitoksellamme Oulussa. Teimme myös investointipäätöksen uuden biokaasulaitoksen rakentamisesta Göteneen Ruotsiin.

Solmimme salkunhoitoa koskevan yhteistyösopimuksen Keravan Energian kanssa. Yhteistyön avulla Keravan Energia varmistaa riskienhallinnan ja sähkön hinnan ennustettavuuden sähkön myyntisalkuissa.”

Lue lisää Gasum-konsernin Q2 2020 taloudellisesta raportista >

Johanna Lamminen, toimitusjohtaja, Gasum Oy

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy
puh. +358 40 554 0578, olga.vaisanen@gasum.com

GASUM LYHYESTI

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuuden
ja lämmön ja sähkön yhteistuotannon tarpeisiin sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maantie- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään heidän omaa
hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniemme kanssa edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä.

Konsernimme liiketoiminnan kannattavuus Q2 2020 pysyi toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista huolimatta ennustetulla tasolla.
Johanna Lamminen, toimitusjohtaja, Gasum