Gasum-konsernin taloudellinen katsaus Q3 2019 – Kysyntä puhtaammille energiaratkaisuille vahvassa kasvussa

Taloudellista kehitystä kuvaavat tunnusluvut 1.1.–30.9.2019

• Konsernin liikevaihto kasvoi 1,4 prosenttia edellisestä vuodesta, ollen 838,8 miljoonaa euroa (1–9/2018: 827,4 milj. euroa)

• Konsernin liikevoitto oli 86,3 miljoonaa euroa, jossa on 7,2 prosenttia laskua edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (93,0 milj. euroa)

• Taseen loppusumma kasvoi uusien investointien myötä 1 553,7 miljoonaan euroon (31.12.2018: 1 526,6 milj. euroa)

• Konsernin rahoitusasema pysyi raportointikaudella vahvana omavaraisuusasteen ollessa 44,6 % (31.12.2018: 43,7 %).

Toimitusjohtaja Johanna Lamminen kommentoi vuoden 2019 kolmatta neljännestä:

”Raportointijaksolla taloudellinen tuloksemme toteutui ennusteidemme mukaisesti. Liikevaihtomme oli 838,8 miljoonaa euroa (827,4 milj. euroa) ja tarkastelujaksolla liikevoittomme oli 86,3 miljoonaa euroa.

Kolmannen neljänneksen aikana solmimme vihreän lainasopimuksen SEB:n, Nordean ja OP Yrityspankin kanssa ja uudistimme muut lainamme. Olemme vastuullisuusohjelmassamme sitoutuneet toimimaan ilmastomuutoksen hillitsemiseksi sekä edistämään siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan. Tarjoamme puhtaampia energiaratkaisuja asiakkaillemme ja autamme asiakkaitamme pienentämään omaa hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä.

Tarkastelujaksolla Gasum Portfolio Services solmi kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa sopimuksen, että vastaamme heidän häviösähkönsä salkunhallinta- ja kaupankäyntipalveluista jatkossakin.

Liikennekaasumarkkinan kasvattaminen on keskeinen osa yhtiömme strategiaa. Tarkastelujaksolla avasimme kolme asemaa raskaan liikenteen tarpeisiin ja kolme asemaa henkilöajoneuvoliikenteelle. Kaasutankkausasemaverkoston täydentyminen tukee kansallisia päästövähennystavoitteita edesauttamalla pohjoismaisen liikenteen siirtymistä puhtaampiin polttoaineratkaisuihin. Kaasuautoilun suosio on monen muun Euroopan maan tapaan kasvussa myös Suomessa. Kaasu on kustannustehokas polttoaine, jolla voidaan korvata perinteisiä polttoaineita ja saada aikaan merkittäviä päästövähennyksiä nopeasti.

Olemme jatkaneet valmistautumista kaasumarkkinoiden avautumiseen sekä koordinoineet maakaasumarkkinalakiin liittyvää sääntötyötä yhteistyössä asiakkaiden ja eri sidosryhmien kanssa jo vuodesta 2017.”

Lue Q3 2019 taloudellinen katsaus >

puh. +358 20 44 78 661
(Henna Walker, johdon assistentti)
etunimi.sukunimi(a)gasum.fi

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.com.

Gasum-konsernin taloudellinen katsaus Q3 2019 - Kysyntä puhtaammille energiaratkaisuille vahvassa kasvussa