Gasum laajentaa biokaasuinfrastruktuuria Ruotsissa – uusi kumppanuussopimus tankkausaseman rakentamisesta Scanian kanssa

Gasum rakentaa Ruotsin Södertäljeen uuden nesteytettyä ja paineistettua kaasua tarjoavan tankkausaseman. Vuoden 2024 alkupuoliskolla valmistuva uusi asema sijaitsee Södertäljen eteläisen rautatieaseman lähellä olevan risteysalueen tuntumassa Scanian tuotantolaitoksen yhteydessä. Gasumin ja Scanian kumppanuus mahdollistaa aseman rakentamisen tähän logistiikan solmukohtaan ja on siten merkittävä kehitysaskel kestävämmän liikenteen edistämiseksi alueella.

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum, joka on myös Ruotsin suurin biokaasun tuottaja, jatkaa kaasuinfrastruktuurin laajentamista Ruotsissa avaamalla uuden kaasutankkausaseman Södertäljeen. Uusi asema saadaan käyttöön vuoden 2024 alkupuoliskolla ja tarjoaa sekä nesteytettyä että paineistettua kaasua. Asema sijaitsee kuorma-autovalmistaja Scanian naapurissa ja Södertäljen eteläisen rautatieaseman lähellä olevan risteysalueen tuntumassa. Asema palvelee sekä raskasta liikennettä että henkilöajoneuvoja. Kumppanuus Scanian kanssa mahdollistaa tankkausaseman rakentamisen tälle strategisesti keskeiselle paikalle, jossa tontin hankkiminen voisi muuten olla haastavaa.

”Kumppanuus Scanian kanssa on kaikin puolin täydellinen ratkaisu. Scania on kaasukäyttöisten kuorma-autojen kehittämisen edelläkävijä ja se, että Scania antoi maa-alueen tämän hankkeen käyttöön osoittaa, mitä voidaan saada aikaan yhdistämällä voimat kestävien ratkaisujen ja energian toimitusvarmuuden edistämiseksi tällä kasvavalla alueella”, sanoo Gasumin Ruotsin liikennetoiminnasta vastaava johtaja Sharareh Edström.

Södertäljen uusi tankkausasema tuo käyttöön uusinta teknologiaa, joten Järnassa ja Älvsjössä sijaitsevat vanhemmat asemat suljetaan uuden aseman myötä. Uuden aseman erityispiirre on, että Gasum aikoo tuoda asemalle heti käyttöön kaksi paineistetun sekä kaksi nesteytetyn kaasun tankkauspistettä. Tavanomaista isompi määrä tankkauspisteitä mahdollistaa nopeamman tankkauksen sekä huomattavasti suuremman kapasiteetin kuin vanhemmilla asemilla.

Scanian tavoitteena on edistää aktiivisesti siirtymää kohti kestävää liikennettä, ja yhtiö tähtää tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin, joiden saavuttamisessa uusiutuvilla polttoaineilla on tärkeä merkitys.

”On hienoa päästä osaltamme laajentamaan biokaasuinfrastruktuuria. Uuden aseman strateginen sijainti E20- ja E4-teiden tuntumassa tarkoittaa, että asemalla on tärkeä rooli kestävään liikenteeseen siirtymisessä. Aseman rakentaminen osuu myös Scanian kannalta hyvään ajankohtaan, koska hiilidioksidipäästöjä merkittävästi vähentävien joustavien kuljetusratkaisujen kysyntä kasvaa kovaa vauhtia. Tämä lisää biokaasukäyttöisten tuotteidemme suosiota entisestään”, sanoo Scanian Sustainable Transport Solutions Manager Jonas Strömberg.

Ruotsin kaasuyhdistys Energigas Sverige arvioi, että biokaasun käyttö voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla tavanomaisen dieselin käyttöön verrattuna ja yli 100 prosentilla, kun biokaasun raaka-aineena käytetään lantaa.

”Meistä on ilmiselvää, että kaasu on polttoaineena osa tulevaisuuden monipuolista energiapalettia. Siksi Gasum investoi kaasun tankkausinfrastruktuurin laajentamiseen yhtä ripeää tahtia kuin ennenkin. Samalla Gasum lisää myös omaa biokaasutuotantoaan vastatakseen markkinoiden kasvaviin tarpeisiin”, Edström kertoo.

Sharareh Edström,Head of Business, Traffic Sweden, Gasum
Puh. +46 73 50 50 620, sharareh.edstrom@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka yhdessä kumppaniensa kanssa edistää kehitystä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.