Gasum mukana autojen käyttövoimien kehitystä esittelevässä Tankit Täyteen -näyttelyssä

Mobilian autokylän vuoden 2020 teemanäyttely Tankit Täyteen kertoo ajoneuvojen käyttövoimien historiasta ja nykypäivästä. Teema valikoitui käyttövoimakeskustelun ajankohtaisuuden vuoksi. Kangasalla sijaitseva näyttely käynnistyy maaliskuun puolessa välissä ja päättyy joulukuussa. Näyttelyvieraat voivat tutustua muun muassa maa- ja biokaasuun polttoaineena.

Kangasalan Mobiliassa järjestettävä Tankit Täyteen -näyttely on autokylän ensimmäinen näyttely, joka keskittyy ajoneuvojen käyttövoimiin. Aikaisempina vuosina teemanäyttelyiden aiheina ovat olleet muun muassa linja-autot, palo- ja poliisiautot sekä 1970-luku. Liikenteen päästöjä ympäröinyt ajankohtainen keskustelu inspiroi tämän vuoden teemaa.

"Meillä ei ole aikaisemmin ollut tämän kaltaista näyttelyä. Viime aikoina fossiilisten polttoaineiden vaikutus ilmastonmuutokseen on aiheuttanut paljon keskustelua, joten käyttövoimien esittely tuntui selkeältä valinnalta”, kertoo Mobilian amanuenssi Kirsti Lehtomäki. ”Näyttelyssä esitellään autojen käyttövoiman kehitystä ja polttoaineiden myyntipaikkoja. Lisäksi vieraat pääsevät myös tunnelmoimaan entisaikojen huoltoaseman kahvioon.”

Näyttelyssä mukana olevan Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mielestä Tankit Täyteen on hyvä alusta lisätä käyttövoimiin liittyvää tietoisuutta: miten käyttövoimat ovat kehittyneet ja mihin ne ovat menossa?

”Käyttövoimakeskustelu käy tällä hetkellä hyvin kuumana ja monet pohtivat, minkälaisen auton he uskaltavat ostaa. Näitä keskusteluja on käyty myös aikaisemmin vuosien saatossa ja näyttelyssä on mahdollista tutustua käyttövoimiin, jotka ovat olleet käytössä kymmeniä vuosia sitten, sekä uusiin vaihtoehtoihin, kuten sähkö- ja kaasuautoihin”, Kallio avaa.

Kaasuautojen ja muiden vähäpäästöisten ajoneuvojen suosio tulee kasvamaan

Näyttelyssä vieraat voivat tutustua muun muassa maa- ja biokaasuun käyttövoimana, Gasumin kaasujakelupisteeseen ja Škoda Scala -kaasuautomalliin. Gasumin liikenteen Business Manager Heidi Kuoppala uskoo, että kaasuautot tulevat kiinnostamaan monia vieraita.

”Kaasuautojen suosio on ollut nopeassa kasvussa viimeisen muutaman vuoden aikana ja Suomen teillä kulkeekin jo yli 11 000 kaasuajoneuvoa. Silti kaasu käyttövoimana on monelle suomalaiselle vielä jokseenkin tuntematon aihe, joten on hienoa päästä esittelemään tätä kustannustehokasta ja ympäristöystävällistä vaihtoehtoa autoilusta kiinnostuneille”, Kuoppala toteaa.

Vaikka Tankit Täyteen -näyttely keskittyy pääasiassa käyttövoimien historiaan ja nykyhetkeen, Kallio uskoo, että näyttely antaa osviittaa myös tulevaisuuteen.

”Suomalaisilla on halua tutustua vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja uskon, että kaasu- ja sähköautot tulevat olemaan yhä suositumpia vaihtoehtoja tulevaisuudessa. Erityisesti kaasuautojen teknologia tulee tarjoamaan autoilijoille hieman edullisemman vaihtoehdon vähentää liikenteen päästöjä”, Kallio lisää.

Tankit Täyteen -näyttely käynnistyi 13.3. ja päättyy 20.12. Lehtomäen mukaan näyttely sopii niin autoilusta kiinnostuneille kuin vieraille, jotka eivät tiedä kovin paljoa autoilusta. Hän kannustaakin kaikkia suomalaisia harkitsemaan päivän viettoa Mobiliassa käyttövoimiin tutustuen. Mobilian autokylä sijaitsee Tampereen lähellä Kangasalla osoitteessa Kustaa Kolmannen tie 75. Hyvien yhteyksien ansiosta paikalle pääsee niin omalla autolla kuin julkisella liikenteellä.

Heidi Kuoppala, Business Manager, liikenne, Gasum
Puhelin: +358 50 440 9793, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. www.gasum.fi

Mobilian autokylän Tankit täyteen -näyttely 13.3.-20.12.2020 esittelee käyttövoimien historiaa.

Lainaukset

toteaa Gasumin liikenteen Business Manager Heidi Kuoppala