Gasum Portfolio Services vastaa myös jatkossa Fingridin salkunhallinnasta

Suomen sähkön kantaverkkoyhtiö Fingrid valitsi Gasum Portfolio Services Oy:n salkunhoitajaksi avoimessa tarjouskilpailussa. Sopimus on jatkoa jo edeltäneelle yhteistyölle. Gasum Portfolio Services on vastannut Fingridin häviösähkön salkunhallinnasta ja kaupankäynnistä myös päättyneen sopimuskauden.

"Regulaation muuttuessa sähkömarkkinoilla palvelun pitkäjänteinen kehittäminen on erityisen tärkeää. Meillä on pitkä historia Fingridin kanssa ja on ilahduttavaa nähdä, että voimme jatkaa toiminnan kehittämistä yhdessä myös tulevat vuodet", kommentoi johtaja Janne Laine Gasum Portfolio Servicestä.

Nyt allekirjoitettu sopimus koskee Fingridin häviösähkön hankintaan liittyviä salkunhallinta- ja kaupankäyntipalveluita. Sopimus on kolmivuotinen sisältäen option kahdelle lisävuodelle.

"Fingridin asiakkuus on vahva luottamuksen osoitus salkunhallintapalveluillemme. Kantaverkon häviösähkön hinta on tärkeää suojata markkinoilla hinnanvaihteluilta kilpailukykyiseen hintaan, koska häviösähkön kustannukset maksavat kaikki sähköverkon käyttäjät – viime kädessä myös kuluttajat", Janne Laine selventää.

Suomen kantaverkon häviösähkön määrä on vuodessa noin 1,2 terawattituntia, joka vastaa 1,5 prosenttia Suomen koko sähkön käytöstä.

"Kantaverkon häviösähkön hinnan vakaus pitkällä tähtäimellä on meille ensiarvoisen tärkeää, jotta voimme turvata kantaverkkotariffin hinnan ennustettavuuden asiakkaillemme", kommentoi varatoimitusjohtaja Asta Sihvonen-Punkka Fingridiltä.

Gasum Portfolio Services on energiayhtiö Gasumin 100-prosenttisesti omistama puolueeton yhtiö, joka tarjoaa Suomen markkinajohtajana sähkömarkkinoihin liittyviä salkunhallintapalveluita. Yhtiöllä on Finanssivalvonnan myöntämä sijoituspalvelulain mukainen toimilupa.

Janne Laine, johtaja, Gasum Portfolio Services Oy, p. 040 838 0679, janne.laine@gasum.com
Ville Pesonen, johtaja, Gasum Energiamarkkinapalvelut, p. 040 558 7890, ville.pesonen@gasum.com
Juha Hiekkala, markkinakehityspäällikkö Fingrid, p 040 5539898, juha.hiekkala@fingrid.fi

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Gasum on myös nesteytetyn maakaasun (LNG) Pohjoismaiden markkinoiden johtava toimija. Yhtiö jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan liikenteen tarpeeseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum tarjoaa energiamarkkinoiden kattavimmat asiantuntijapalvelut ja ratkaisut. www.gasum.com.

Gasum Portfolio Services on energiayhtiö Gasumin 100-prosenttisesti omistama puolueeton yhtiö, joka tarjoaa Suomen markkinajohtajana sähkömarkkinoihin liittyviä salkunhallintapalveluita.