Gasum suunnittelee FuelEU Maritime ‑asetuksen mukaista pooling-ratkaisua Wasalinen kanssa

Gasumin pooling-palvelu on yksinkertainen ja vaivaton tapa tavanomaisia polttoaineita käyttäville aluksille säästää asetuksen vaatimusten täyttämiseen liittyvissä kuluissa.

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum ja suomalainen Wasaline-varustamo ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen ensimmäisen FuelEU Maritime -asetuksen mukaisen laajan kaupallisen pooling-palvelun muodostamisesta. Wasaline liikennöi hybridi-matkustaja-autolauttaa, joka on varustettu toimimaan sekä akuilla että nesteytetyllä maakaasulla (LNG) ja biokaasulla (LBG). Alus kuljettaa matkustajia ja rahtia Suomen ja Ruotsin välillä.

Wasalinen tarkoituksena on tuottaa pooling-palveluun päästövähennysylijäämää käyttämällä päivittäisellä reitillään biokaasua. Gasum puolestaan hallinnoi pooling-palvelua, toimittaa erittäin vähäpäästöistä biokaasua Wasalinelle sekä tarjoaa päästövähennysylijäämää tavanomaisilla polttoaineilla kulkevia aluksia liikennöiville varustamoille.

Gasum kykenee vakiintuneena biokaasun tuottajana ja jakelijana takaamaan tarvitut erittäin vähäpäästöisen polttoaineen toimitukset Wasalinelle. Lisäksi matkustaja-autolautan säännöllinen vakioreitti tukee pooling-palvelun ennakoitavuutta.

Vakuuttava ja luotettava pooling-ratkaisu

Gasumin FuelEU Maritime -asetukseen pohjaava pooling-palvelu tarjoaa varustamoille vaivattomimman ja luotettavimman tavan säästää asetuksen vaatimiin päästövähennyksiin liittyvissä kuluissa sekä edistää samalla vähäpäästöisten polttoaineiden tuotantoa.

“Gasumilla on merkittävänä nesteytetyn biokaasun tuottajana ja toimittajana ainutlaatuinen mahdollisuus tarjota varustamoille luotettava täyden palvelun pooling-ratkaisu. Asiakkaat ovat osoittaneet vahvaa kiinnostusta pooling-palveluumme. Gasumin pitkä kokemus ja vahvat suhteet merenkulkumarkkinoilla tuovat meille harvinaisen kilpailuedun”, Gasumin meriliikenteen liiketoimintajohtaja Jacob Granqvist kertoo.

“Olemme Wasalinella innoissamme tilaisuudesta olla mukana ratkaisussa, jolla voidaan kasvattaa uusiutuvien biopolttoaineiden tuotantoa ja käyttöä. Asetamme toiminnassamme etusijalle innovaatiot ja kestävyyden ja autamme mielellämme myös muita vähentämään päästöjään sekä viemään vihreää siirtymää eteenpäin toimialallamme”, toteaa Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Sääntelyllä asteittain puhtaaseen meriliikenteeseen

FuelEU Maritime on EU-asetus, jonka tarkoituksena on lisätä uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä sekä rajoittaa kasvihuonekaasupäästöjä. Asetus koskee kaikkia EU:n satamissa käyviä aluksia, joiden bruttovetoisuus on yli 5 000 tonnia.

Vuodesta 2025 lähtien tällaisten alusten omistajien tulee vähentää ostamansa polttoaineen kasvihuonekaasuintensiteettiä aluksi 2 prosenttia ja nostaa vähenemä vaiheittain jopa 80 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä.

FuelEU Maritime -asetus sallii päästövähennysten vapaaehtoisen kokoamisen pooleiksi, jotta varustamojen on helpompi noudattaa asetuksen vaatimuksia. Tämä tarkoittaa, että alukset, joilla on päästövähennysylijäämää, voivat kompensoida päästöjä sellaisten alusten puolesta, joilla on päästövähennysalijäämää eli toisin sanoen tarjota asetuksen vaatimustenmukaisuutta palveluna.

Bio-LNG:n ja e-LNG:n saatavuus paranee

Nesteytetty biokaasu (LBG) on täysin uusiutuva ja ympäristöystävällinen polttoaine, jonka koko elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmät fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Biokaasu soveltuu kaikkiin samoihin käyttökohteisiin kuin maakaasukin.

Gasum tuottaa biokaasua 17 omassa biokaasulaitoksessaan Suomessa ja Ruotsissa, ja yhtiöllä on lisäksi pitkäaikaisina kumppaneinaan luotettuja ja sertifioituja biokaasutuottajia eri puolilla Eurooppaa. Gasum aikoo tuoda markkinoille vuodesta 2027 lähtien myös uusiutuvaa e‑metaania ja nesteytettyä e-LNG:tä.

Gasumin tavoitteena on tarjota asiakkailleen vuoteen 2027 mennessä seitsemän terawattituntia (TWh) uusiutuvaa biokaasua ja e-metaania vuodessa. Tämän tavoitteen saavuttaminen tarkoittaisi vuosittaista 1,8 miljoonan hiilidioksiditonnin yhteenlaskettua päästövähennystä Gasumin asiakkaille.

Lue lisää Gasumin palveluista meriliikenteelle

Jacob Granqvist, johtaja, meriliikenne, Gasum
puh. 040 483 9129,
jacob.granqvist@gasum.com