Gasum toimittaa biokaasua Cleantech-yritys Forchemille

Energiayhtiö Gasum on solminut cleantech-yhtiö Forchem Oy:n kanssa sopimuksen nesteytetyn biokaasun (LBG) toimittamisesta Forchemin mäntyöljytislaamolle Raumalle. Yhtiö siirtyi käyttämään nesteytettyä maakaasua (LNG) viime vuonna 2019.

Forchem toimittaa tuotteita monilla eri markkinoilla toimiville globaaleille toimijoille. Yhtiön tuotannolle ominaista on kestävän kehityksen periaate ja mahdollisimman vähäiset ympäristövaikutukset. Nesteytetty biokaasu otetaan vastaan Forchemin vastaanottoterminaaliin, höyrystetään ja käytetään Forchemin tuotantoprosessissa. LNG:n käytöstä voi siirtyä nesteytetyn biokaasun (LBG) käyttöön ilman lisäinvestointeja.

“Toimitimme nyt ensimmäistä kertaa nesteytettyä biokaasua Forchemille. Tarjoamme ympäristöystävällistä nesteytettyä biokaasua eri teollisuuden tarpeisiin. LNG:n ja nesteytetyn biokaasun jakelu voidaan hoitaa samalla kalustolla ja nesteytetyn biokaasun käyttöön siirtyminen sujuu ilman lisäinvestointeja. Gasum laajentaa voimakkaasti LNG- ja LBG-jakeluverkostoaan pystyäkseen täyttämään asiakkaiden päästövaatimustensa täyttämistä koskevat tarpeet. LNG-infrastruktuurin rakentaminen mahdollistaa myös nesteytetyn biokaasun käyttöönoton tulevaisuudessa,” sanoo myyntijohtaja Tommy Mattila Gasumilta.

Nesteytetty biokaasu (LBG) vastaa ominaisuuksiltaan nesteytettyä maakaasua (LNG) ja se sopii maa- ja meriliikenteen polttoaineeksi sekä teollisuuden käyttöön. LBG on uusiutuvaa polttoainetta, jonka jakeluun käytetään olemassa olevaa LNG-infrastruktuuria. Siirtymällä LNG:stä nesteytettyyn biokaasuun (LBG) teollisuudessa vähennetään merkittävästi elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä. Biokaasua valmistetaan esimerkiksi teollisuuden ja yritysten biohajoavista sivuvirroista sekä kuluttajien biojätteistä.

Tommy Mattila, myyntijohtaja, teollisuus, Gasum Oy

puh. +358 40 581 9247, tommy.mattila(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.com.

Kaasu on teollisuudelle erinomainen vaihtoehto päästötavoitteiden saavuttamiseksi.
Biokaasu on uusiutuva polttoaine, joka pienentää merkittävästi yritysten ympäristöjalanjälkeä.