Gasum toimittaa toisen LNG-lastin Inkoon terminaaliin

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum toimittaa parhaillaan lastia nesteytettyä maakaasua (LNG) Inkoon terminaalilaivaan (floating storage and regasification unit, FSRU). Lasti saapui perille sunnuntaina 5. marraskuuta ja sen purkaminen on aloitettu. Terminaalissa LNG muutetaan jälleen kaasuksi ja syötetään Suomen kaasuverkkoon.

Kyseessä on toinen Gasumin Inkoon terminaalilaivaan toimittama LNG-lasti sen jälkeen, kun Suomen ja Viron välinen Balticconnector-kaasuputki rikkoutui ja suljettiin lokakuun alussa. Putkilinjan korjaamisen arvioidaan kestävän vähintään viisi kuukautta. Sillä välin Suomen koko maakaasun kysyntä on katettava LNG:n tuonnilla.

"Teemme lujasti töitä turvataksemme maakaasun toimitukset tulevalla talvikaudella asiakkaillemme, joiden toiminta on riippuvainen kaasun tasaisesta saannista. Tilanne on haastava, mutta meille on jo kertynyt kokemusta maakaasun toimitusketjun uudelleenrakentamisesta sen jälkeen, kun putkikaasun tuonti Venäjältä loppui vuonna 2022", toteaa Gasumin hankinnoista ja kaupankäynnistä vastaava johtaja Jouni Liimatta.

LNG-lastin koko on noin 400 GWh, sen toimitti Gasumin pitkäaikainen kumppani Equinor ja se tulee Norjasta. Equinor on Norjan valtion omistama monikansallinen energiayhtiö, jolla on toimintaa 30 maassa ympäri maailman.

Tämän toimituksen lisäksi Gasum on varannut Inkoon terminaalilta tulevalle talvikaudelle vielä kolme toimitusvuoroa. Lasteilla varmistetaan, että Gasum pystyy täyttämään asiakkaidensa maakaasun kysynnän kevääseen 2024 saakka. Tulevien kuukausien aikana Inkoon terminaalilaivalle saadaan myös tekninen valmius lastata LNG:tä terminaalilaivasta edelleen pienempiin bunkrausaluksiin, mikä parantaa lastien käytön joustavuutta.

Kuva: Terminaalilaiva Exemplar Inkoossa. Gasgrid Finland Oy

Olga Väisänen, johtaja, viestintä ja vastuullisuus, Gasum
+358 40 554 0578, olga.vaisanen@gasum.com

Jouni Liimatta, Head of Trading and Optimizing, Gasum