Gasumille kärkihanketukea biokaasun tuotannon lisäämiseen

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on myöntänyt Gasumille Biotalous ja puhtaat ratkaisut -kärkihanketukea 7,83 miljoonaa euroa biokaasun tuotannon lisäämiseen. Gasum rakentaa pohjoismaista kaasuekosysteemiä, johon kuuluu myös biokaasutuotannon lisääminen. Yhtiön tavoitteena on rakentaa biokaasulaitos Lohjalle

Biokaasumarkkinan kehittäminen, kaasun liikennekäytön kehittäminen ja biokaasun tuotantokapasiteetin kasvattaminen ovat keskeinen osa Gasumin strategiaa. Yhtiö on tarkastellut mahdollisuutta rakentaa biokaasulaitos Etelä-Suomeen, Lohjalle. Biokaasulaitoshankkeen tarkemmat suunnittelutyöt käynnistyvät.

”Työ- ja elinkeinoministeriön myöntämä Biotalous ja puhtaat ratkaisut -kärkihanketuki biokaasun tuotannon lisäämiseen on vahva osoitus valtion sitoutumisesta biokaasumarkkinan kehittämiseen Suomessa. Kotimainen ja täysin uusiutuva biokaasu on avainasemassa esimerkiksi liikenteen päästöjen vähentämisessä”, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen toteaa.

Hallituksen Biotalous ja puhtaat ratkaisut -kärkihankkeiden tavoitteena on lisätä kestävästi uusiutuvan energian osuutta, jotta se ylittää 2020‐luvulla 50 prosenttia. Tavoite perustuu erityisesti bioenergian ja muun päästöttömän uusiutuvan energian tarjonnan lisäämiseen.

Gasumin nykyinen biokaasukapasiteetti on noin 650 GWh/vuosi. Yhtiö käsittelee 12 biokaasulaitoksessaan biomassoja noin 800 000 t/vuosi. Yhtiö on Pohjoismaiden johtava biohajoavien jätteiden käsittelijä ja biokaasun tarjoaja.

Biokaasulaitokset sijaitsevat Suomessa Huittisissa, Honkajoella, Kuopiossa, Oulussa, Riihimäellä, Turussa ja Vehmaalla. Lisäksi Gasum tuottaa biokaasua myös yhteistyökumppaneiden kanssa Espoossa, Kouvolassa ja Lahdessa. Ruotsissa biokaasulaitokset ovat Jordbergassa, Katrineholmissa, Lidköpingissä, Örebrossa sekä yhtiöllä on enemmistöosuus Västeråsissa sijaitsevasta tuotantolaitoksesta. Lisäksi Gasumilla on 50 prosentin omistusosuus Vadsbo Biogasissa.

Matti Oksanen, johtaja, tuotteet ja ratkaisut, biokaasu, Gasum
etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Gasumin nykyinen biokaasukapasiteetti on noin 650 GWh/vuosi.