Gasumille nesteytetyn maakaasun (LNG) jakelutoimilupa Ranskassa

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum on hankkinut toimiluvan nesteytetyn maakaasun (LNG) jakeluun Ranskan markkinoilla. Yhtiö toteuttaa näin strategiaansa ja laajentaa meriliikenteen LNG-polttoainetoimitusten tarjontaa.

Gasumin strategisena tavoitteena on kehittää meriliikenteen LNG-polttoainetarjontansa maantieteellistä kattavuutta ja laatua. Yhtiö pyrkii jatkuvasti parantamaan palvelujaan meriliikenteen asiakkaille. Osana strategiansa toteuttamista Gasum on nyt hankkinut LNG:n jakelutoimiluvan Ranskassa ja pystyy siten laajentamaan toimitusverkostonsa kattamaan myös Ranskan satamat ja vesialueet.

Gasumille 17.2.2021 myönnetty jakelutoimilupa mahdollistaa yhtiön LNG-toimitukset meriliikenteen asiakkaille Ranskassa ja siten puhtaamman meriliikenteen polttoaineen tarjonnan yhä suuremmalle asiakaskunnalle. Lisäksi toimilupa laajentaa LNG:n maantieteellistä saatavuutta uusiin satamiin ja muihin toimituskohteisiin.

Gasumin Euroopan meriliikenteen liiketoimintajohtaja Jacob Granqvist on tyytyväinen yhtiön pääsystä Ranskan markkinoille: “Nyt saamamme toimilupa on jälleen yksi merkkipaalu pyrkimyksissämme laajentaa LNG-toimitustemme kattavuutta merenkulkualalla. Se on osoitus Gasumin sitoutumisesta toimimaan luotettavana eurooppalaisena meriliikenteen LNG-toimittajana.”

LNG on puhtain saatavilla oleva meriliikenteen polttoaine, ja se valtaa kovaa vauhtia alaa myös kustannustehokkaana vaihtoehtona. LNG:n käytön hiilidioksidipäästöt ovat raskaaseen polttoöljyyn verrattuna merkittävästi alhaisemmat, ja sen pienhiukkaspäästöt ovat lähes nollatasolla. Siirtyminen LNG-polttoaineeseen on konkreettinen askel kohti puhtaampaa meriliikennettä ja vähähiilistä yhteiskuntaa.

Jacob Granqvist, johtaja, Gasum
jacob.granqvist@gasum.com

Grégoire Hartig, myyntipäällikkö, Gasum
Puh: +49 151 1166 9055
gregoire.hartig@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuuden ja lämmön ja sähkön yhteistuotannon tarpeisiin sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maantie- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään heidän omaa hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniemme kanssa edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä. Gasum-konsernilla on noin 380 työntekijää Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiön liikevaihto oli 1 128 miljoonaa euroa vuonna 2019. Gasum on Suomen valtion omistama yhtiö.