Gasumin uusin tankkausasema avautui kaasuautoilijoille Vantaan Länsisalmeen

Gasumin uusin tankkausasema on nyt avautunut kaasuautoilijoille Vantaan Länsisalmeen Kehä III:n ja Porvoon moottoritien läheisyyteen. Uusi asema laajentaa pääkaupunkiseudun kaasutankkausmahdollisuuksia entisestään sekä parantaa henkilöautoilijoiden ja yritysten mahdollisuuksia siirtyä käyttämään vähäpäästöistä kaasua ajoneuvojensa polttoaineena.

Vantaan Länsisalmeen avautunut tankkausasema palvelee kaasukäyttöisiä henkilöautoja ja kevyttä kuljetuskalustoa, kuten jakelu- ja jäteautoja, tarjoamalla paineistettua maa- ja biokaasua. Erinomaisten liikenneyhteyksien varrella, Kehä III:n ja Porvoon moottoritien kupeessa, sijaitseva asema vahvistaa pääkaupunkiseudun asemaverkostoa ja sen myötä henkilöautoja ja kevyttä kuljetuskalustoa palvelee alueella kaikkiaan 11 asemaa.

Länsisalmen tankkausasema on Gasumin neljäs asema Vantaalla. Uusi asema tuo alueen kaasuautoilijoille ja yrityksille lisää mahdollisuuksia siirtyä käyttämään kaasua ja tukee samalla Vantaan tavoitetta hiilineutraaliudesta vuoteen 2030 mennessä. Vantaan ilmastotavoitteissa liikenteen vähäpäästöiset käyttövoimat on nostettu esille erikseen yhtenä keinona hiilineutraaliuden edistämiseksi.

Liikenteen päästöjen suhteellinen osuus Vantaan alueella syntyvistä kasvihuonekaasupäästöistä on merkittävä. Päästöjen alentaminen on kaupungille tärkeää, ja siksi myös biokaasun käyttömahdollisuuksien lisääminen tukee Vantaan vähennystavoitteita.

Biokaasulla polttoaineen elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä voidaan pienentää jopa 90 prosenttia verrattuna perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin. Lisäksi biokaasun tuotannossa hyödynnetään biohajoavia jätteitä, teollisuuden sivuvirtoja ja jätevesilietteitä, joten sen käyttäminen logistiikan polttoaineena on yrityksille helppo tapa liittyä osaksi kiertotaloutta.

Energiaviraston tuki vauhdittaa asemaverkoston kasvua

Kaasumarkkinan kasvua Suomessa vauhdittaa energiaviraston infrastruktuurituki kaasuasemien rakennushankkeille. Vuodelle 2021 tukea myönnettiin yhteensä 18 hankkeelle, joista viisi on Gasumin asemaprojekteja. Vastikään järjestetty kevään 2021 tarjouskierros poiki ennätysmäärän tukihakemuksia, yhteensä 39 kappaletta.

”Kaasun hyödyntäminen on erittäin tehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä, joten on hienoa, että sen hyödyt tunnistetaan laajasti. Kaasun tulevaisuus nähdään positiivisena, ja erilaiset tuki-instrumentit ovat tärkeitä tekijöitä myönteisen kehityksen vauhdittamiseksi. Olemme iloisia, että kaasutankkausasemien rakentaminen kiinnostaa useita toimijoita eri puolella Suomea, ja laajenevan verkoston myötä voimme yhdessä palvella kasvavaa joukkoa kaasusta kiinnostuneita autoilijoita ja yrityksiä”, sanoo Gasumin Suomen liikenneyksikön maajohtaja Olli Paasio.

Gasumin tankkausasemaverkosto laajenee jatkuvasti ja erilaisia asemahankkeita on käynnissä useilla paikkakunnilla. Tuoreimpia hankkeita ovat esimerkiksi IKEA Suomen Tampereen tavaratalon yhteyteen rakennettava tankkausasema, Liedon kaasutankkausaseman laajennustyö palvelemaan raskaan liikenteen lisäksi myös henkilö- ja jakeluautoliikennettä sekä nykyisen Kotkan tankkausaseman tankkauskapasiteetin kasvattaminen.

Vantaan Länsisalmen kaasutankkausasema on avattu osoitteeseen Länsisalmentie 3, 01200 Vantaa.

Olli Paasio, Suomen liikenneyksikön maajohtaja, Gasum
puh. +358 50 392 6477, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. www.gasum.fi