McDonald’s-ravintoloiden raaka-aineet kuljetetaan ravintoloihin ympäristöystävällisellä biokaasulla

McDonald’s-ravintoloissa käytettävät raaka-aineet kulkevat jatkossa Suomessa ympäristöystävällisesti uusiutuvalla biokaasulla. McDonald’sin jakelusta vastaava HAVI Logistics on vaihtanut puolet jakelukalustostaan biokaasulla kulkeviin kuljetusajoneuvoihin. Biokaasukäyttöisellä kalustolla vähennetään hiilidioksidipäästöjä jopa 355 tonnia vuodessa.

Energiayhtiö Gasum ja ravintolaketju McDonald’s edistävät yhdessä puhtaampaa liikennettä. McDonald’s Suomen ruoan raaka-aineet ravintoloihin kuljettava HAVI Logistics on ottanut syksyn aikana käyttöönsä Scanian uusiutuvalla biokaasulla kulkevia kuljetusajoneuvoja.

”On todella hienoa tehdä yhteistyötä HAVIn kaltaisten, ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin panostavien kumppanien kanssa. HAVIn päätös hyödyntää biokaasulla kulkevaa kalustoa kuljetuksissaan tukee myös McDonald’sin kestävän kehityksen tavoitteita, ja on hyvä esimerkki siitä, miten yritykset voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjä yhdessä”, kertoo McDonald’s Suomen toimitusjohtaja Olli Johansson.

Biokaasu on täysin uusiutuva ja ympäristöystävällinen energianlähde, jota valmistetaan muun muassa kotitalouksien biojätteistä, ruokakauppojen hävikistä ja yhdyskunnan jätevesilietteistä. Biokaasun tuotanto on olennainen osa kiertotaloutta, jossa materiaalit ja raaka-aineet otetaan uudelleen käyttöön. Biokaasukäyttöisellä kuljetuskalustolla McDonald’s ja HAVI Logistics vähentävät hiilidioksidipäästöjä jopa 355 tonnia vuodessa. Yksi tonni hiilidioksidipäästöjä vastaa noin 7 500 kilometrin ajomatkaa dieselkäyttöisellä farmariautolla, jolla pääsisi esimerkiksi Helsingistä Pariisiin ja takaisin.

”Päästöjen vähentäminen on tullut enenevissä määrin osaksi yritysten tavoitteita ja logistiikka on tässä keskeisessä roolissa. Haluamme tehdä jatkuvasti vastuullisempia ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa ja auttaa heitä pääsemään ympäristötavoitteisiinsa. Nyt tehdyt investoinnit ovat askel oikeaan suuntaan, ja jatkamme ympäristöystävällisempiin ajoneuvoihin ja polttoaineisiin panostamista myös tulevaisuuden hankinnoissa”, kommentoi HAVI Logisticsin toimitusjohtaja Mikael Tuompo.

Biokaasulla merkittäviä vähennyksiä kuljetuslogistiikan päästöihin

Paineistettu biokaasu soveltuu erinomaisesti paikallisjakeluun ja kuorma-autoihin, ja sen liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Biokaasun käytössä syntyy vain murto-osa lähipäästöjä, kuten typenoksideja ja pienhiukkaspäästöjä. Liikenteen tuottamat päästöt ovat herättäneet paljon keskustelua ja ympäristöystävällisten ratkaisujen tuominen yritysten kuljetuslogistiikkaan on yhä tärkeämpää.

”Tämä kuorma-autotoimitus on esimerkki siitä, miten neljä eri alalla toimivaa yritystä voivat työskennellä yhdessä kestävän kehityksen edistämiseksi. HAVIlle toimitettujen ajoneuvojen kaasumoottorit käyttävät polttoaineena ainoastaan biokaasua. Tämä takaa sen, että pakokaasupäästöt ovat mahdollisimman puhtaat ja hiukkaspäästöjen osuus on erittäin pieni. Scanian kaasukäyttöiset ajoneuvot ovat myös osoittautuneet käytössä luotettaviksi ja taloudellisiksi”, Scania Suomi Oy:n toimitusjohtaja Henna Wickström toteaa.

Liikenteen päästöjen vähentäminen on avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa, ja vastuullisten valintojen tekeminen on nykyään entistä tärkeämpää niin yrityksille, niiden työntekijöille kuin kuluttajille. On hienoa, että suuret yritykset kuten McDonald’s Suomi ja HAVI Logistics haluavat panostaa puhtaampaan huomiseen ja valitsevat ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon”, toteaa Gasumin liikenteen myyntipäällikkö Ville Sipponen.

Liikennekaasumarkkinan kehittäminen ja puhtaamman liikenteen edistäminen on keskeisessä osassa Gasumin strategiaa. Yhtiö rakentaa määrätietoisesti kaasutankkausasemaverkostoa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Gasumilla on Suomessa tällä hetkellä 33 kaasutankkausasemaa, joista seitsemän palvelee myös runkoliikenteen raskaita kuljetuksia tarjoamalla nesteytettyä maa- ja biokaasua.

Lisätiedot:

Ville Sipponen, myyntipäällikkö, liikenne, Gasum Oy
Puh. +358 40 081 8202, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Heli Ryhänen, viestintäjohtaja, McDonald’s Suomi
puh. 040 501 7179, etunimi.sukunimi(a)fi.mcd.com

Mikael Tuompo, toimitusjohtaja, HAVI Logistics Oy
puh. 0400 864 435, etunimi.sukunimi(a)havi.com

Olli Heikkinen, markkinointipäällikkö, Scania Suomi Oy
puh. 050 64 258, etunimi.sukunimi(a)scania.fi

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 37 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 63 McDonald's-ravintolaa. Ravintoloiden yhteenlaskettu veroton myynti oli 169,4 M€ vuonna 2018. Kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna lähes 5 %. Ravintoloista 55 eli yli 87 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 14.

HAVI Logistics Oy tuottaa ravintola- ja elintarvikelogistiikan palveluja ja on erikoistunut lämpösäädeltyjen tuotteiden tilaus-toimitusketjun hallintaan Euroopassa ja Aasiassa. Jakelukeskuksessa on 3 eri lämpötila-aluetta; pakkas-, viileä- ja ns. kuivavarasto. Lisäksi jakelukeskuksessa on mahdollisuus erikoislämpötiloille esim. suklaalle. Suomessa HAVI:n liikevaihto oli 58 miljoonaa M€ (2018) ja työllistää n. 65 logistiikka-alan ammattilaista. HAVI Logistics kuuluu osana kansainväliseen perheyhtiöön HAVI Group, jolla on 3 liiketoiminta-aluetta; Supply Chain&Logistics, Packaging&Sourcing sekä Marketing.

Scania Suomi Oy on alansa edelläkävijä Suomessa. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen heidän liiketoimintaansa tukevia palveluja ja kokonaisratkaisuja. Scania Suomi Oy:llä on 21 omaa Scania-keskusta ja seitsemän sopimuskorjaamoa ympäri maata. Vuonna 2018 henkilöstön määrä oli 607 ja yhtiön liikevaihto oli 286,1 miljoonaa euroa.

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään omaa hiilijalanjälkeään sekä asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniemme kanssa edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä.

McDonald’sin jakelusta vastaava HAVI Logistics käyttää jatkossa rekoissaan vain uusiutuvia polttoaineita. Uudistuksen ansiosta päästöt vähenevät murto-osaan.
Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija, joka auttaa asiakkaitaan pienentämään omaa hiilijalanjälkeään sekä asiakkaidensa hiilijalanjälkeä.

Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista saada päästöt merkittävään laskuun, ja tarvitsemme McDonald’sin ja HAVI Logisticsin kaltaisia edelläkävijöitä rakentamaan puhtaampaa liikennettä,
Gasumin liikenteen myyntipäällikkö Ville Sipponen