Oulun Suomipop Festivaalin bio- ja festarivessajätteistä uusiutuvaa energiaa

Energiayhtiö Gasum kerää yhteistyökumppaneineen kolmipäiväisen Oulun Suomipop Festivaalin bio- ja festarivessajätteet tuottaakseen niistä biokaasua, jota hyödynnetään ympäristöystävällisenä energiana liikenteessä tai teollisuudessa. Yhden festarivessan jätteistä voi tuottaa esimerkiksi kaasuautolle polttoainetta lähes 100 kilometrin matkaan.

Suuret musiikki- ja yleisötapahtumat kuuluvat Suomen kesään, mutta niistä jäljelle jäävä jäte rasittaa ympäristöä. Oulussa 12.-14.7. järjestettävän Suomipop Festivaalin jälkeen toteutetaan kiertotaloutta, kun tapahtuman aikana syntyneistä bio- ja festarivessajätteistä tuotetaan uusiutuvaa ja vähäpäästöistä energiaa, biokaasua. Jätteet kuljetetaan Kiertokaarelle sekä Oulun Veden vedenpuhdistamolle, minkä jälkeen ne toimitetaan Gasumin Oulun biokaasulaitokselle.

”On hienoa, että yleisötapahtumien jätteet voidaan hyödyntää tekemällä niistä ympäristöystävällistä ja uusiutuvaa energiaa, josta kaikki hyötyvät”, toteaa Kiertokaaren toimitusjohtaja Markku Illikainen.

Viime vuonna Jyväskylässä järjestetty Suomipop Festivaali houkutteli paikalle yli 30 000 kävijää. Ensimmäistä kertaa Ouluun laajenevaan festivaaliin odotetaan myös suurta kävijämäärää ja tapahtumaan onkin varattu noin 150 festarivessaa.

”Yhden festarivessan tilavuus on noin 200 litraa ja sen jätteistä pystyy tuottamaan 36 kWh energiaa. Tällä energiamäärällä kaasuauto pystyy ajamaan lähes 100 kilometriä. Jos kaikki tapahtumaan varatut festarivessat täyttyvät, niistä tuotetulla energialla voi arvioilta kulkea jopa 10 000 – 15 000 kilometriä”, kertoo Gasumin myyntijohtaja Jussi Rinttilä

”Sen sijaan, että bio- ja festarivessajätteet vietäisiin poltettavaksi, niistä tuotetaan biokaasua, jota hyödynnetään esimerkiksi liikenteen polttoaineena tai elintarviketeollisuudessa energianlähteenä”, Rinttilä jatkaa.

Vastaava teko tehtiin jo Helsingissä kesän alussa, kun Helsinki-päivän konsertin bio- ja festarivessajätteistä tuotettiin biokaasua. Yhden konserttipäivän jätteistä tuotettiin yhteensä 2 598 kWh energiaa, joka riittää noin 5000 kilometrin matkaan kaasuautolla.

Biokaasu on uusiutuva energianlähde, jonka käyttäminen esimerkiksi liikenteessä on helppo tapa vähentää hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Gasumin biokaasulle on myönnetty kotimaisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä kertova Joutsenmerkki. Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija ja kiertotalouden edelläkävijä, jonka tavoitteena on edistää kehitystä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.

Jussi Rinttilä, myyntijohtaja, Gasum Oy
puh. 040 512 1212, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) Pohjoismaiden markkinoiden johtava toimija. Yhtiö jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan liikenteen tarpeeseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.