Granlund hyvässä kasvuvauhdissa – megaprojektit työllistävät

Liikevaihdon kasvun moottorina ovat olleet suunnitteluprojektien vahva kysyntä, korjausrakentamisen palvelujen hyvä kehitys sekä konsultoinnin nopea kasvu.

Granlund hyvässä kasvuvauhdissa – megaprojektit työllistävät

Talotekniikkasuunnitteluun, konsultointiin ja ohjelmistoihin keskittyvän Granlund-konsernin liiketoiminta on kehittynyt suunnitelmien mukaisesti vuoden 2018 kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana. Edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna liikevaihto on kasvanut 13,5 prosenttia ja henkilömäärä 10,3 prosenttia eli 82 henkilöllä. Liikevoiton kasvu on ollut kohtuullinen 3,2 prosenttia, kun liikevoittoprosentti oli 11,2 prosenttia.

Granlund-konserni 1-9/2018 ja 1-9/2017

MEUR 1.1.-30.9.2018 1.1.-30.9.2017 Muutos
Liikevaihto 58,2 51,3 13,5 %
Liikevoitto 6,5 6,3 3,2 %
Henkilöstömäärä 875 793 10,3 %

Liikevaihdon kasvun moottorina ovat olleet suunnitteluprojektien vahva kysyntä, korjausrakentamisen palvelujen hyvä kehitys sekä konsultoinnin nopea kasvu. Megaprojektit, kuten YIT:n Tripla, Länsimetro sekä Helsinki-Vantaan kehitysohjelma työllistävät, samoin kuin sairaalasektorilla Jyväskylän Nova, HUS:n Siltasairaala, Vaasan sairaanhoitopiirin Botnia High 5, KYS:n Uusi Sydän, Lapin keskussairaalan laajennus sekä OYS:n uudistamisohjelma. ”Uusiakin jättihankkeita on näköpiirissä, kun esimerkiksi Helsinki Gardenin hankesuunnittelu on käynnissä. Muitakin urheiluhankkeita on viritteillä ja pilvenpiirtäjiä kaavaillaan niin Helsinkiin kuin Espooseenkin”, kommentoi Granlund Oy:n toimitusjohtaja Pekka Metsi.

Konsultointiliiketoimintaa vetävät energiajohtaminen sekä kiivaana jatkunut kiinteistötransaktioiden vuosi. Kansainvälinen rahoitus hakee vastuullisuushankkeita, joten erityisesti energiainvestointien ja ympäristöjärjestelmien toimeksiannoille on ollut kysyntää. Lean-rakentaminen vetää isoissa rakennushankkeissa ja Target Value Design -konsepteja on otettu käyttöön ensimmäisissä hankkeissa.

Kotimaan ohjelmistoliiketoiminta etenee hyvin ja Granlund Manager on pitänyt paikkansa ylläpidon ohjelmistojen markkinajohtajana. Yksi suurimpia hankkeita on ohjelmiston käyttöönotto S-ryhmässä. Myös kuntasektori on vahvistunut ja uusi tuote, Virtuaalinen kiinteistö on herättänyt suurta mielenkiintoa.

Kansainväliset pääpanostukset ovat ohjelmistoliiketoiminnassa Aasiassa ja Lähi-idässä, jossa energiatehokkuuden kehittäminen herättää suurta kiinnostusta. Aasiassa valmius ennakoivaan ja systemaattiseen ylläpitoon ei vielä ole korkealla tasolla. Kansainvälisen liiketoiminnan volyymi on hieman tavoitteista jäljessä, mutta aktiivisen ratkaisumyynnin ja partneriverkoston kautta haetaan nopeampaa kehitystä. Konesalien suunnittelussa on saatu kansainvälisiä avauksia mm. Pohjoismaissa ja kumppaniyritys Royal Haskoningin kanssa myös Keski-Euroopassa.

Kokonaisuudessaan rakennus- ja kiinteistöalan markkina käy kiivaana, mikä asettaa toimijoille myös haasteita.
”Jos tilauskanta kasvaa kymmeniä prosentteja, syntyy helposti osaamisvelkaa, kun asiantuntijoita tai päälliköitä ei saada rekrytoitua samaan tahtiin. Meilläkin tässä on ollut omia haasteita, mutta  onneksi nuoret talenttimme ovat saaneet ja ottaneet hyvin vastuuta ja vanhemmat osaajat mentoroivat taustalla”, toimitusjohtaja Pekka Metsi kertoo.

Innovaatiotoiminnassa uusien teknologioiden soveltaminen, datan virtaaminen ja sitä kautta koneoppimisen hyödyntäminen ovat vahvasti esillä. Granlund panostaa yhteistyöhön startupien ja tutkimuslaitosten kanssa. Käynnissä on ollut useita BusinessFinlandin rahoittamia hankkeita sekä kaksi merkittävää EU:n rahoittamaa hanketta, NewTREND sekä eTEACHER.

”Olemme löytäneet ylläpidosta sovelluskohteita tekoälylle mm. energiaan ja sisäilmaan liittyen, ja automatisoitu suunnittelu on myös vahvasti etenemässä. Ensimmäisenä näihin pohjautuvia liiketoimintoja näyttäisi kehittyvän Digitaalisissa kiinteistöpalveluissa. Data saadaan virtaamaan mm. tietomallien, pilvipalvelujen ja IoT:n avulla, ja olemme selvästi jonkinlaisen teknologisen murroksen kynnyksellä”, kertoo Granlundin innovaatio- ja kehitysjohtaja Tuomas Laine.

Toimitusjohtaja Pekka Metsi, 040 529 6509, etunimi.sukunimi@granlund.fi

Kuva- ja materiaalitiedustelut: Viestintäpäällikkö Riikka Linna, 050 345 2328, etunimi.sukunimi@granlund.fi

Pekka Metsi
etunimi.sukunimi@granlund.fi

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Vuonna 1960 perustettu yhtiö on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja kehitykseen. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee noin 900 asiantuntijaa 20 kotimaan toimipisteessä sekä Malmössa, Shanghaissa, Dubaissa ja Sheffieldissä.

Suunnittelussa megaprojektit työllistävät vahvasti.

Uusiakin jättihankkeita on näköpiirissä, kun esimerkiksi Helsinki Gardenin hankesuunnittelu on käynnissä. Muitakin urheiluhankkeita on viritteillä ja pilvenpiirtäjiä kaavaillaan niin Helsinkiin kuin Espooseenkin.
Granlund Oy:n toimitusjohtaja Pekka Metsi
Jos tilauskanta kasvaa kymmeniä prosentteja, syntyy helposti osaamisvelkaa, kun asiantuntijoita tai päälliköitä ei saada rekrytoitua samaan tahtiin. Meilläkin tässä on ollut omia haasteita, mutta onneksi nuoret talenttimme ovat saaneet ja ottaneet hyvin vastuuta ja vanhemmat osaajat mentoroivat taustalla.
Granlund Oy:n toimitusjohtaja Pekka Metsi
Olemme löytäneet ylläpidosta sovelluskohteita tekoälylle mm. energiaan ja sisäilmaan liittyen, ja automatisoitu suunnittelu on myös vahvasti etenemässä. Ensimmäisenä näihin pohjautuvia liiketoimintoja näyttäisi kehittyvän Digitaalisissa kiinteistöpalveluissa. Data saadaan virtaamaan mm. tietomallien, pilvipalvelujen ja IoT:n avulla, ja olemme selvästi jonkinlaisen teknologisen murroksen kynnyksellä.
Granlundin innovaatio- ja kehitysjohtaja Tuomas Laine