• Granlund/

Granlund johtaa Lapin keskussairaalan historiallisen laajennushankkeen teknistä suunnittelua

Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on valinnut Granlundin Lapin keskussairaalan ITU 2022 -laajennushankkeen kokonaissuunnittelijaksi. Kyseessä on Lapin ensimmäinen allianssihanke. Sairaalasuunnittelussa korostetaankin toiminnallisuutta ja sujuvaa yhteistyötä.

Verstas Arkkitehtien suunnittelema Inhimillisesti Tehokas Uusi sairaala rakentuu olemassa olevan keskussairaalan yhteyteen Rovaniemelle. Saneeraus- ja uudisrakentamista on noin 39 000 brm², ja kokonaiskustannusarvio on 85 M€. Granlund johtaa teknistä suunnitteluryhmää.

”Vastaamme itse LVIA-, sähkö-, sprinkleri-, AV- ja turvajärjestelmäsuunnittelusta sekä kiinteistä sairaalalaitteista”, kertoo Granlundin sairaalaliiketoiminnan johtaja Jukka Vasara. ”Granlundin johtamaan suunnitteluryhmään kuuluu myös WSP Finland Oy (rakennesuunnittelu), Geobotnia Oy (geosuunnittelu) ja L2 Paloturvallisuus Oy (palotekninen suunnittelu).”

Työpajat tärkeässä roolissa jo tarjousvaiheen laatukilpailussa

Teknisen sairaalasuunnittelutiimin piti olla kasassa jo hankkeen tarjouskilpailuvaiheessa.

”Kyseessä on Lapin läänin ensimmäinen allianssihanke ja sairaanhoitopiirin historian suurin rakennusprojekti, joten halusimme löytää porukan, joka pystyy täyttämään tehtävänannon, mutta jonka kanssa ei harmita myöskään tehdä töitä seuraavia vuosia.” toteaa laajennushankkeen projektinjohtaja Janne Keskinarkaus.

Työpajatoiminnalla, laajoilla kysymyksillä ja tiukalla aikataululla testattiin, miten kilpailutuksen loppuvaiheeseen päässeet suunnitteluryhmät organisoituvat. ”Olen todella tyytyväinen, että löysimme hankkeeseen kokeneet tekijät, jotka tuovat osaamista myös muista sairaalaprojekteista”,  Keskinarkaus toteaa.

Moderni keskussairaala syntyy yhdessä käyttäjien kanssa

ITU-hankkeessa rakennetaan uusi leikkaus- ja anestesiaosasto, välinehuolto, päivystyspoliklinikka ja päivystysosasto sekä sairaala-apteekki lääkevalmistustiloineen. Sydänpaja ja tehovalvontaosasto modernisoidaan vapautuviin tiloihin, ja kokonaisuuden täydentävät uusi pysäköintitalo ja pesularakennus. Hankkeessa huomioidaan myös digitaalisuus ja sote-uudistus, mikä vaatii sairaalaprosessien kehittämistä.

”Hanke etenee toiminta ja asiakasnäkökulma edellä, eli suunnittelemme ensin toiminnan ja sitten sitä tukevat tilat ja ratkaisut”, Keskinarkaus kertoo. ”Meille on tärkeää myös se, että suunnitteluryhmä työskentelee viikoittain Rovaniemellä työpajoissa tilojen käyttäjien kanssa. Keskustelu ja visiointi Big Roomeissa parantaa varmasti suunnittelun edistymistä ja koko porukan yhteistyötä.”

Jukka Vasara
Varatoimitusjohtaja
Granlund Oy
etunimi.sukunimi@granlund.fi

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Vuonna 1960 perustettu yhtiö on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja kehitykseen. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee yli 900 asiantuntijaa 20 kotimaan toimipisteessä sekä Malmössa, Shanghaissa, Dubaissa ja Sheffieldissa.

ITU 2022 on Lapin ensimmäinen allianssihanke.
Lapin keskussairaalan ITU 2022 -laajennushankkeen saneeraus- ja uudisrakentamista on noin 39 000 brm², ja kokonaiskustannusarvio on 85 M€.