Granlund Lux Helsingin kumppaniksi

Valotaiteella tuetaan rakennetun ympäristön hyvinvointia

Granlund toimii tammikuussa 2018 Lux Helsingin kumppanina. Yhteistyön avulla halutaan korostaa valotaiteen merkitystä rakennetussa ympäristössä.

Lux Helsinki valaisee pääkaupunkia loppiaisen aikaan 6.–10.1.2018 jo kymmenettä kertaa. Koko perheelle kohdennettu festivaali tuo valotaiteen Helsingin keskustaan lukuisilla teoksilla. Granlundin nimikkoteos tapahtumassa on Janne Aholan Ajan rooli, jonka musiikista ja äänisuunnittelusta vastaa Granlundilla äänimaisemoijana työskentelevä Aki Päivärinne. Teoksen lähtökohtana on Arkkitehtuurimuseon yli 100-vuotinen historia ja ajan myötä muuttunut käyttötarkoitus. Teos toteutetaan projection mapping- eli videomäppäystekniikalla.

Granlund on mukana Lux Helsingin yhteistyökumppanina nyt toista kertaa. ”Valotaide on loistava tapa herättää rakennukset eloon vuoden pimeimpään aikaan. Valotaiteen avulla voidaan parantaa hyvinvointia rakennetussa ympäristössä, ja haluamme osaltamme tukea tätä kehitystä”, kertoo Granlundin toimitusjohtaja Pekka Metsi.

Granlund on toteuttanut valotaidetta myös omassa toimitilassaan, jonne rakennettiin uusi versio yhtiön viimevuotisesta nimikkoteoksesta Light Pipes. Ridanpää & Laineen suunnittelema kupariputkista ja valaisimista koostuva 12-metrinen vuorovaikutteinen teos valaisee nyt Granlundin pääkonttorin sisäänkäyntiä ilahduttaen niin henkilöstöä kuin asiakkaita.

Lux Helsingin taiteellinen johtaja Ilkka Paloniemi toimii Granlundilla esitystekniikan johtavana asiantuntijana. Hän on nähnyt valotaiteen kehityksen Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta toivoisi sen merkityksen korostuvan vahvemmin. ”Valotaide luo valtavasti hienoja käyttötarkoituksia rakennuksille. Pimeän aikaan sen avulla voitaisiin tuoda kiinteistöjä paremmin esiin ja parantaa rakennettua ympäristöä aivan uudenlaisella tavalla. Ennen kaikkea valotaide ilahduttaa tilojen käyttäjiä.”

Pekka Metsi
Granlund Oy
pekka.metsi (at) granlund.fi

Ilkka Paloniemi
Johtava asiantuntija
Esitystekniikka, Granlund Oy
ilkka.paloniemi (at) granlund.fi

Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy, 040 529 6509, pekka.metsi@granlund.fi

Granlundilla halutaan korostaa valotaiteen merkitystä rakennetussa ympäristössä.
Granlund on Lux Helsingin yhteistyökumppanina ensi vuonna toista kertaa.
Valotaiteen avulla voitaisiin tuoda pimeän aikaan kiinteistöjä esiin aivan uudenlaisella tavalla.

Valotaide on loistava tapa herättää rakennukset eloon vuoden pimeimpään aikaan. Valotaiteen avulla voidaan parantaa hyvinvointia rakennetussa ympäristössä, ja haluamme osaltamme tukea tätä kehitystä.
Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy
Ilkka Paloniemi, johtava asiantuntija, Granlund Oy