Granlund on työntekijöidensä omistama yritys

Granlund-konserni työllistää yli 900 asiantuntijaa, joista osakkaita on yli 200. Työntekijöiden omistamassa yrityksessä päätöksenteko pysyy luontevasti lähellä päivittäistä toimintaa.

Granlundin omistus makaa leveillä harteilla. Yrityksen pelisääntöjen mukaan kaikkien omistajien on oltava Granlundilla töissä, eikä enemmistöomistajia ole. Yrityksen omistaakin runsaat 200 Granlundin työntekijää.

Omistuspohja lähti muokkautumaan nykyiselleen 1990-luvulla, jolloin yrityksen omistaja myi omistuksensa aluksi neljälle lähimmälle kollegalleen. Siitä pohja on pikkuhiljaa laajentunut.

Konsernin toimitusjohtajan Pekka Metsin mukaan on täysin oikeudenmukaista, että joukko käytännön työn tekijöitä on mukana jakamassa tulosta. Hän sanoo, että omistajaksi ryhtyminen on hieno mahdollisuus, mutta ei itseisarvo.

”Asiantuntijatyössä yksi motivaation lähde voi olla, että pääsee mukaan omistukseen. Partnerimalliin kutsutuista suurin osa kyllä tarttuu tähän mahdollisuuteen”, Metsi sanoo.

Vaikka aivan kaikki työntekijät eivät olekaan Granlundin osakkaita, kaikille riittää hieno summa jaettavaksi. Vuoden 2018 tuloksestaan Granlund jakoi työntekijöilleen 5 miljoonaa euroa tulospalkkioina.

Omistajuus ei vaikuta käytännön työntekoon – arjessa ei erotella, ketkä ovat omistajia ja ketkä eivät.

Omistuspohjan selkeä etu on se, että päätöksenteko pysyy luontevasti lähellä käytännön toimintaa ja lupia ei tarvitse kysellä ulkopuolisilta tahoilta.

”Kaikki hallituksen jäsenet ovat operatiivisessa vastuussa, ja heillä on hyvä kosketus yrityksen käytännön elämään. Päätöksiä ei tehdä norsunluutornissa”, Metsi sanoo.

Paikallisesti ympäri Suomen

Huonoja puolia omistuspohjassa ei Metsin mukaan ole. Paitsi jos pitää kovasta riskinotosta yritystoiminnassa. Sillä kun pelataan omilla rahoilla, ei päättömiä riskejä haluta ottaa.

”Joku voisi sanoa, että tämä hidastaa liiketoiminnan kehittämistä, mutta meille on positiivinen asia, että riskienhallintaa ajatellaan vähän eri näkökulmasta.”

Metsi myös kumoaa huhut, joiden mukaan Granlund olisi menossa pörssiin.

”Huhuissa ei ole päätä eikä häntää. Pärjäämme hyvin, bisnes kasvaa ja asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisiä, joten miksi muuttaisimme tilannetta?”

Granlund onkin viime vuosina ollut kovassa kasvussa. Metsin mukaan syynä on pitkäaikaisten asiakkuuksien vaaliminen ja sen seurauksena sekä asiakkaiden että työntekijöiden tyytyväisyys. Metsi muistuttaa, että eri puolella Suomea sijaitsevien tytäryhtiöidensä kautta Granlund on paikallinen ja asiakkaita lähellä oleva yritys. Liiketoimintaa on myös kehitetty perustamalla uusia yksiköitä, kuten Granlund Consulting sekä Digitaalisten kiinteistöpalvelujen yksikkö.

”Lisäksi markkina on ollut viime vuosina positiivinen, ja onnistuneita yritysostojakin on tehty. Niiden kautta on saatu yritykseen mukaan lisää osaavaa työvoimaa.”

GRANLUND LYHYESTI:

Granlund konsernin emoyhtiö on Granlund Oy, jonka pääkonttori sijaitsee Helsingin Malmilla. Konserniin kuuluu 12 tytäryhtiötä eri puolilla Suomea: Granlund Consulting Oy (Helsinki), Granlund Joensuu Oy, Granlund Jyväskylä Oy, Granlund Kuopio Oy, Granlund Lahti Oy, Granlund Oulu Oy, Granlund Pohjanmaa Oy, Granlund Riihimäki Oy, Granlund Rovaniemi Oy, Granlund Saimaa Oy, Granlund Tampere Oy ja Granlund Turku Oy. Ulkomaan toimipisteet löytyvät Shanghaista, Dubaista, Malmösta ja Sheffieldista.

Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy, 040 529 6509, pekka.metsi@granlund.fi

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Vuonna 1960 perustettu yhtiö on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja kehitykseen. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee noin 900 asiantuntijaa 20 kotimaan toimipisteessä sekä Malmössa, Shanghaissa, Dubaissa ja Sheffieldissä.