Granlund palkitun Lux Helsingin kumppani jo neljättä kertaa

Granlund toimii jälleen tammikuussa 2020 valotaidetapahtuma Lux Helsingin kumppanina. Yhteistyön avulla halutaan korostaa valotaiteen merkitystä rakennetussa ympäristössä. Samalla käynnistyy tammikuussa 1960 perustetun Granlundin 60. juhlavuosi. Myös Granlundin valaistussuunnittelun osasto viettää 20-vuotisjuhliaan.

Lux Helsinki valaisee pääkaupungin – loppiainen on valon juhlaa

Granlund on jo neljättä kertaa mukana Lux Helsinki -valotaidefestivaalin yhteistyökumppanina. Loppiaisen aikaan, 4.-8.1.2020 järjestettävä Lux Helsinki on taidetapahtuma, joka tuo valoa pääkaupunkiimme vuoden pimeimpään aikaan ja vuosi vuodelta yhä kiinnostavimmin tavoin.

”Kiinteistö- ja rakennusalan toimijana koemme yhteisen ympäristömme kehittämisen tärkeäksi. Valotaide ilahduttaa ja lisää kaupunkilaisten hyvinvointia. Kaupunkikulttuurin edistäminen on lähellä sydäntämme, ja valotaide on loistava tapa herättää rakennukset eloon vuoden pimeimpään aikaan”, kertoo Granlundin toimitusjohtaja Pekka Metsi.

Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin tapahtumasäätiö, ja festivaalin tuotannosta vastaa Sun Effects Oy. Uusi reitti, teokset ja oheisohjelma julkistetaan joulukuussa 2019.

Granlundin valaistussuunnittelu täyttää 20 vuotta

Lux Helsingin vastaavana kuraattorina toimii Granlundin esitystekniikan johtava asiantuntija Ilkka Paloniemi yhdessä Christina Dvingen (Tanska) ja Martin Poštan (Tšekki) kanssa. Ilkka Paloniemi on ollut mukana kehittämässä valotaidetta Suomessa yli 15 vuoden ajan. Lux Helsingin parissa Ilkka on toiminut 9 vuotta. ”Valon tärkein tehtävä on tuoda asioita näkyväksi, mutta sillä voidaan myös tehdä asioita visuaalisesti merkittäväksi ja luoda laadukasta sisältöä ympäristöön”, kuvaa Ilkka Paloniemi.

Granlundilla valaistuksia omana erityisosaamisalueenaan on suunniteltu jo 20 vuoden ajan. ”Valaistussuunnittelu on ratkaisevassa asemassa, kun rakennusten hämärän ajan ilmettä pohditaan. Se pitäisi ottaa aina mukaan heti alusta alkaen, kun rakennusta visuaalisuutta mietitään”, kertoo Ilkka. ”Esimerkiksi kehittyneen LED-tekniikan myötä on lähdetty tekemään aiempaa enemmän dynaamista valaistusta, missä muutokset ja valon viestintä ovat ohjelmoinnin kautta mahdollisia”.

Valotaidetta Malmin toimistolla

Granlund on tuonut valotaidetta myös omiin toimitiloihinsa. Granlundin pääkonttorin sisäänkäyntiä Malmilla valaisee kupariputkista ja valaisimista koostuva 12-metrinen vuorovaikutteinen valoteos. Kyseessä on versio yhtiön vuoden 2017 nimikkoteoksesta Light Pipes, jonka suunnitteli Ridanpää & Laine. Granlundilla on myös tällä kertaa tapahtumassa oma nimikkoteoksensa, joka julkistetaan lähempänä tapahtuman ajankohtaa.

Kuva: Helsinki Marketing, Superreel productions. Kuvassa Ivo Schoofsin teos Large Pendulum Wave vuoden 2019 Lux Helsinki -tapahtumasta.

Lisätiedot:

Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy

pekka.metsi@granlund.fi, 040 529 6509

Ilkka Paloniemi, johtava asiantuntija, esitystekniikka, Granlund Oy

ilkka.paloniemi@granlund.fi, 050 500 4141

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Vuonna 1960 perustettu yhtiö on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja kehitykseen. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee yli 900 asiantuntijaa 22 kotimaan toimipisteessä sekä Malmössa, Shanghaissa, Dubaissa ja Sheffieldissä.