Granlundin liikevaihto kasvoi yli 20 prosenttia vuonna 2015

Energiatehokkaaseen talotekniikkasuunnitteluun, konsultointiin ja ohjelmistoihin keskittyvän Granlund konsernin liikevaihto kasvoi 20,3 % edellisestä vuodesta, ollen noin 54,7 M€ (edellisvuonna 45,4 M€). Konsernin tulos kasvoi 3,8 miljoonasta eurosta 5,3 miljoonaan.

Kasvun lisäksi vuonna 2015 tapahtui merkittävä muutos yhtiön konsernirakenteessa, kun energia- ja ympäristöliiketoiminta siirrettiin 1.6.2015 uuteen yhtiöön Granlund Consulting Oy:öön. Tytäryhtiössä on myös neuvonanto-, kustannusohjaus-, ja omaisuudenhallintapalvelut. Uusi yhtiö kasvoi nopeasti ja kolminkertaisti henkilökuntansa ensimmäisen puolen vuoden aikana. Vuoden lopussa yritys työllisti yli 60 asiantuntijaa.

Granlund laajeni myös kahdella yrityskaupalla, kun Granlund Kuopio osti osake-enemmistön Insinööritoimisto Eskelinen Oy:stä ja yrityksen nimi muuttui Granlund Joensuu Oy:ksi. Lisäksi jyväskyläläinen LVI-insinöörintoimisto Lindroos Oy liittyi Granlund-konserniin uudella nimellä Granlund Jyväskylä Oy. Vuoden aikana perustettiin myös Granlund Turku Oy sekä yksi uusi toimipiste Ouluun.

Granlund toimii nyt 17 paikkakunnalla Suomessa ja kasvatti huomattavasti myös työntekijöidensä määrää. Konsernin henkilöstömäärä kasvoi noin 100 hengellä vuoden aikana, ollen vuoden lopussa 628.

Granlund-konsernin vakavaraisuus ja maksuvalmius ovat pysyneet hyvinä. Oman pääoman tuotto vuonna 2015 oli 38 % (33,3 %) ja omavaraisuusaste 49,2 % (47,4 %). Kaikkien konserniin kuuluvien yhtiöiden liikevaihto ja operatiivinen tulos oli vähintään tyydyttävä, joidenkin osalta erinomainen. Kaikki granlundilaiset ovat mukana tulospalkkiojärjestelmässä ja palkkioita maksetaan yhteensä 3,2 M€.

”Vuosi 2015 oli rakennus- ja kiinteistömarkkinoilla moniulotteinen. Vienti ei vedä ja kansalliset uudistukset eivät etene, mutta kiinteistökauppoja tehdään ja pääkaupunkiseudulla sekä jatkui että käynnistyi jättimäisiä projekteja. Varsinkin sairaalasektorilla on kova vauhti päällä myös valtakunnallisesti”, analysoi toimitusjohtaja Pekka Metsi

Granlundin markkinaosuus vahvistui erityisesti vaativissa sairaala-, infra- ja liikerakennushankkeissa. Uusina suurhankkeina käynnistyivät muun muassa Länsimetron jatke, Siltasairaala Meilahdessa, Oulussa Lasten ja Naisten sairaala sekä Turussa T3-sairaala ja opetus- ja tutkimuskiinteistö Medisiina D.

Panostaminen Granlund Manager -liiketoiminnan kansainvälistymiseen oli yksi vuoden 2015 merkittävistä painopisteistä, joka jatkuu myös tulevaisuudessa. Uudet liiketoiminta-alueet Lähi-idässä ja Kiinassa sekä olemassa olevien markkina-alueiden toiminnan vahvistaminen tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Pekka Metsi, Granlund Oy, p. 040 5296 509, etunimi.sukunimi@granlund.fi
Kuva- ja materiaalitiedustelut: Viestintäpäällikkö Minttu Vilander, Granlund Oy, p. 040 575 6660, etunimi.sukunimi@granlund.fi

Granlundin liikevaihto kasvoi 20,3 % edellisestä vuodesta (ollen 54,7 M€).
Granlundin tulos kasvoi 3,8 miljoonasta 5,3 miljoonaan.
Granlundin yöntekijämäärä kasvoi noin 100 hengellä.
Konsernimuutokset: uusi tytäryhtiö Granlund Consulting Oy, kaksi yrityskauppaa (Granlund Jyväskylä Oy, Granlund Joensuu Oy), uusi alueyhtiö Granlund Turku Oy ja sekä uusi toimipiste Oulussa.

Vuosi 2015 oli rakennus- ja kiinteistömarkkinoilla moniulotteinen. Vienti ei vedä ja kansalliset uudistukset eivät etene, mutta kiinteistökauppoja tehdään ja pääkaupunkiseudulla sekä jatkui että käynnistyi jättimäisiä projekteja. Varsinkin sairaalasektorilla on kova vauhti päällä myös valtakunnallisesti.
Toimitusjohtaja Pekka Metsi, Granlund