KYS:n Uusi Sydän -uudistushankkeen suunnittelu SYKE-ryhmälle

Puijon sairaalan vuodeosastotornin peruskorjauksen kustannusarvio on noin 164 M€

Kuopion yliopistollisen sairaalan Uusi Sydän -uudistushankkeen suunnittelijaksi on valittu SYKE-ryhmä. Uusi Sydän kattaa Puijon sairaalan vuodeosastotornin peruskorjauksen sekä uuden yhdeksänkerroksisen tornisairaalan rakentamisen vuosina 2018-2024. Hankkeen kustannusarvio on noin 164 M€ ja se on laajuudeltaan 60 000 brm2. Valinnan suunnitteluryhmästä teki maanantaina 12.6.2017 Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitus.

Hanke toteutetaan allianssina. SYKE-ryhmässä Granlund Kuopio Oy toimii taloteknisenä suunnittelijana, A-Insinöörit Suunnittelu Oy vastaa rakennesuunnittelusta ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy suunnitteluryhmän johdosta. Arkkitehti- ja pääsuunnittelusta vastaavat Arkkitehdit Kontukoski Oy, Arkkitehtistudio Kujala & Kolehmainen Oy sekä Rakennussuunnittelutoimisto Turunen & Räisänen Ky.

Uusi Sydän -hankkeen tavoitteena on toteuttaa sairaala, joka mukautuu elinkaaren aikana tapahtuviin muutoksiin ja palvelee mahdollisimman tehokkaasti käyttäjien tarpeita. ”Uudistushankkeessa korostuu erityisesti potilaan näkökulma. Suunnittelu tehdään toiminnallisesta näkökulmasta, eli potilaan ja henkilökunnan tarpeet huomioidaan ensisijaisesti”, kertoo Granlund Kuopio Oy:n toimitusjohtaja Jukka Vasara. Esimerkiksi sairaalan potilasosastot toteutetaan uudenlaisella moduulirakenteella, jolloin henkilökunta työskentelee potilaiden läheisyydessä. Työpisteiden mobiiliratkaisut sekä uusi teknologia helpottavat puolestaan työn toteutusta.

Puijon sairaalan peruskorjattavat vuodeosastot on rakennettu 1950-luvulla. Hankkeen yhteydessä alueelta puretaan vuonna 1985 rakennettu sairaalarakennus.

Jukka Vasara
Toimitusjohtaja, Granlund Kuopio Oy
jukka.vasara(a)granlund.fi
0500 675 654

Harri Kivistö
Yksikönjohtaja, A-Insinöörit Suunnittelu Oy
harri.kivisto(a)ains.fi
www.ains.fi

Hankkeen kustannusarvio on noin 164 M€ ja se on laajuudeltaan 60 000 brm2.
Tavoitteena on toteuttaa sairaala, joka mukautuu elinkaaren aikana tapahtuviin muutoksiin ja palvelee mahdollisimman tehokkaasti käyttäjien tarpeita.

Uudistushankkeessa korostuu erityisesti potilaan näkökulma. Suunnittelu tehdään toiminnallisesta näkökulmasta, eli potilaan ja henkilökunnan tarpeet huomioidaan ensisijaisesti.
Jukka Vasara, Granlund Kuopio Oy:n toimitusjohtaja