• Granlund/

KYS Uusi Sydän 2025 -projekti toteutetaan allianssina keskellä toimivaa sairaala-aluetta

Lähes 10 vuotta kestävä Uusi Sydän -sairaalahanke toteutetaan neljässä vaiheessa. Jo suunnittelun alussa käyttäjien toiveita on kartoitettu virtuaalimallin avulla.

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin KYS Uusi Sydän 2025 -projektissa Kuopion yliopistollisen sairaalan vanhimmat osat peruskorjataan, kolme rakennusta puretaan ja vanhan vuodeosastotornin yhteyteen rakennetaan 11-kerroksinen uudisrakennus.

Noin 60 000 bruttoneliötä sisältävän kokonaisuuden budjetti on 164 miljoonaa euroa. Päätoteuttajana toimivalle Rakennusliike Lapti Oy:lle hanke on tällä hetkellä suurin.

”Hanke on merkittävä niin kokoluokkansa kuin hankemuotonsakin takia, koska kyseessä on meille ja monille muillekin osapuolille ensimmäinen allianssi”, kertoo Laptin projektipäällikkö Reijo Lyytikäinen.

Granlund vastaa hankkeen LVISA-, sprinkleri- ja sairaalakaasuputkistojen suunnittelusta. Logistiikka vaatii erityisen tarkkaa suunnittelua aina nosturin sijoittamisesta lähtien, ja paljon selvitettävää liittyy myös purkutöiden infrasiirtoihin. Samalla allianssiryhmän haasteena on hoitotyön sujuvuuden turvaaminen rakentamisen kaikissa vaiheissa, vaikka aikataulu on hektinen.

”Ykkösvaiheessa valmistuvat tilat ovat käytössä alkuvuodesta 2020, joten laajuuteensa nähden kyseessä on erittäin lyhyt aika. Tehtiinhän suunnitteluallianssin valinta vasta kesällä 2017”, kertoo Granlund Kuopion sähkösuunnittelun ryhmäpäällikkö Jukka Kolehmainen.

1950-luvulla valmistuneen rakennuskannan matala kerroskorkeus haastaa erityisesti uudisrakennuksen LVI-suunnittelijat. Samaa ahtautta jakavat muutkin tekniset järjestelmät. Haasteita on taklattu TATE-suunnitelmien ja toteutuksen yhteensovittamisella.

Hankkeeseen osallistuu Pohjois-Savon sairaanhoitopiiristä erikseen toiminnallisesta suunnittelusta vastaava lääkäri ja suunnittelukoordinaattori.

”Olemme käyneet henkilökunnan kanssa ratkaisuja läpi ihan osastoittain ja saaneet hyvää suunnittelunohjausta asiakkaalta. Toiminnallinen suunnittelu on viety Kuopiossa pitkälle”, sanoo Granlund Kuopion LVI- ja automaatiosuunnittelun ryhmäpäällikkö Marko Sutinen.

Suunnitteluratkaisujen havainnollistamisessa on hyödynnetty potilashuoneesta tehtyä virtuaalimallia. Käyttäjät ovat päässeet vaikuttamaan esimerkiksi pistorasioiden ja ATK-liitospisteiden sijoitteluun.

”Käyttäjät kävelivät virtuaalilasit päässä tulevan potilashuoneen VR-mallissa, ja palaute oli myönteistä. Me suunnittelijat saimme käyttäjiltä tärkeää tietoa esimerkiksi ahtaista paikoista sekä kaasu- ja sähköpisteiden sijoittelusta”, Sutinen sanoo.

Allianssi mahdollistaa suunnittelun ja rakentamisen vaiheistamisen

Allianssissa on mukana Granlund Kuopion, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiriin ja Laptin lisäksi muun muassa kolme arkkitehtitoimistoa, rakenne- ja GEO-suunnittelijat ja talotekniikan toteuttajat. Lyytikäinen uskoo, että rinta rinnan etenevää suunnittelua ja rakentamista olisi hankala toteuttaa millään muulla tavalla.

”Allianssissa rakentamisen ja suunnittelun vaiheistaminen sekä sairaalan toiminnalliset tarpeet on helpoin huomioida”, hän toteaa. Lyytikäisen mukaan allianssi vaatii kaikilta venymistä, varsinkin jos allianssi muodostetaan vaiheittain. Uudessa Sydämessä valittiin ensin suunnitteluallianssiryhmä, seuraavaksi päätoteuttaja ja lopuksi talotekniset toteuttajat. Yhteen on hiouduttu askel kerrallaan.

”Kipupisteitäkin on välillä, mutta niistä keskustellaan ratkaisukeskeisesti”, Lyytikäinen toteaa. Hän korostaa, ettei yhteisymmärryksen voi odottaa syntyvän sormia napsauttamalla. ”Yhteistyö paranee koko ajan, ja toivonkin, että samat ihmiset pysyvät mukana vuoteen 2025 asti. Ammattilaisten kanssa on aina helppo työskennellä.”

Lue pidempi versio.

Granlund on sairaalasuunnittelun markkinajohtaja Suomessa

Granlund Kuopio on Itä-Suomen alueen johtava talotekniikan asiantuntija

Tommi Miettinen

Toimitusjohtaja, Granlund Kuopio Oy

tommi.miettinen@granlund.fi

Marko Sutinen

Ryhmäpäällikkö, LVIA-suunnittelu

marko.sutinen@granlund.fi

Jukka Kolehmainen

Ryhmäpäällikkö, sähkösuunnittelu

jukka.kolehmainen@granlund.fi

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Vuonna 1960 perustettu yhtiö on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja kehitykseen. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee noin 900 asiantuntijaa 20 kotimaan toimipisteessä sekä Malmössa, Shanghaissa, Dubaissa ja Sheffieldissä.