Katso lista: Tällaiset työntekijät viedään ohjelmistoalalla käsistä.

Report this content

Ohjelmistoalalla on maine kuumana alana, jossa työntekijät viedään käsistä. Jo pidempään työpaikkailmoituksissa on haettu front end –kehittäjiä: he rakentavat web-pohjaisia palveluita joita me kaikki elämässämme käytämme. Toinen kysytty osaajaryhmä on back end –kehittäjät eli ne, jotka rakentavat sen mitä konepellin alta löytyy eli palvelun moottorin ja varsinaisen laskentaosion.

Kolmas, hyvin voimakkaasti viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut ryhmä on ns. DevOps-asiantuntijat.  Maailmanluokan yrityksissä on ollut trendinä, että manuaalinen ohjelmiston kehittämistyö automatisoidaan.

- Jos ennen tarvittiin webserveri, niin järjestelmäasiantuntija pystytti sen ja jos seuraavana päivänä tarvittiin toinen serveri, asiantuntija istui alas ja antoi samoja komentoja uudelleen. Nyt on olemassa työkaluja, jolla yhdellä kerralla määritetään webserverin pystytys ja sen jälkeen se voidaan toistaa automaattisesti, kertoo digitaalisia tuotteita rakentamisalalle tuottava Haahtela-kehitys Oy:n ohjelmistokehityksen johtaja Jari Juopperi.

- Tällaisten asioiden osaajat ovat hyvin kysyttyjä tällä hetkellä. Esimerkiksi Facebookin kaltaiset yhtiöt päivittävät tuotettaan jollain tapaa satoja kertoja päivässä. Tämä ei olisi mahdollista, jollei koko kehitysprosessia olisi automatisoitu, Juopperi jatkaa.

Itsenäinen työskentely nousussa

Työmarkkinat käyvät kuumina, mutta erityisesti viedään käsistä sellaiset henkilöt, jotka kykenevät itsenäiseen työskentelyyn ja tuntevat olonsa kotoisaksi sellaisessa ympäristössä, jossa esimiehet antavat maaleja, joihin pitää pyrkiä.

- Pomo voi sanoa, että ”tässä on tällainen osio, se pitäisi itse suunnitella ja tehdä, pystyisitkö tekemään sen?” sen sijaan, että työnjohtaja vanhaan malliin antaa käskyn ”tee näin”, kuvailee Juopperi muutosta.

- Teknisen osaamistaustan lisäksi tämä ja toisaalta kyky dialogiin muiden kehittäjien kanssa ovat ehdottomasti niitä juttuja, joka nostavat työntekijän markkina-arvoa.

Ammattilaisille paikkoja muissakin kuin perinteisissä ohjelmistotaloissa

Vaikka Haahtela toimii rakennus- ja kiinteistötalouden aloilla, yritys kehittää myös omia ohjelmistoja ja työllistää noin tusinan verran koodareita.

- Meillä on ainutlaatuisia menetelmiä kiinteistötalouteen ja ne täytyy saada käyttöön niin omassa konsernissa kuin muuallakin. Aiemmat ne oli paksuja kirjoja, nyt ne on ohjelmistoja, kuvaa muutosta Haahtela-kehitys Oy:n ohjelmistokehityksen johtaja Jari Juopperi.

Ohjelmistokehitystyö konsulttitaloissa eroaa vaikkapa työstä Haahtelalla. Isojen ohjelmistotalojen bisnesmalli on se, että tehdään tuntilaskutuksella juuri sitä, mitä asiakas haluaa.

- Toki he neuvovat asiakasta ja pyrkivät estämään tyhmyyksien tekemistä, mutta viime kädessä he eivät päätä sitä, mitä asiakas tekee. Tämä meidän touhu on tuotebisnestä siinä mielessä, että itse päätämme ja katselemme, minkälainen tuote markkinalla tarvitaan ja toki myös kannetaan siitä itse riski, Jari Juopperi jatkaa.

Myös työn luonne on hyvin erilainen, kun tehdään valmiita tuotteita eikä räätälöityjä. Silloin työntekijällä on hyvin erilainen omistajuus projektiin ja siihen, mitä tekee. Voi vaikuttaa itse työhön paljon enemmän.

- Tämä ei ole arvostuskysymys, mutta olen ollut itse tiskin molemmilla puolilla sekä myymässä että ostamassa ja pidän eniten oman tuotteen tekemisestä, toteaa Juopperi.

Viisi vinkkiä työnhakijalle

1. Perusasiat: Seuraa missä maailma menee. Ole oma-aloitteinen. Hakukoneilla saa puolessa tunnissa selville, mitkä ovat trendit ja kuumat teknologiat. Jos ei puolessa tunnissa tästä selviä, pitää miettiä alan vaihtoa.
  2. Jatkuva oppiminen. Kerran vuodessa pitää vähintään opetella uusi kirjasto ja lähestymistapa.
  3. Keskimatkanjuoksijan luonne. Olen nähnyt työelämässä paljon kavereita, jotka voivat olla hyviä jossain, mutta pitkäjännitteisyys ei riitä. Harvoin mikään asia syntyy kolmessa päivässä. Kaikkien ei tarvitse olla maratoonareita, mutta keskimatkan juoksijoita pitää olla.
  4. Sosiaalisuus. Yksikään nörtti ei voi elää umpiossa - enää.
  5. Suunta menee siihen, että englanniksi pitää töitä pystyä tekemään.

Lisätietoja:
Jari Juopperi