Haltonin uudella innovaatiolla ultrapuhdasta ilmaa koko leikkaussaliin

Halton julkistaa uuden, sairaalojen moderneihin leikkaussaleihin tarkoitetun puhdasilmateknologian, joka mullistaa alan perinteiset ratkaisut ja mahdollistaa vaativien leikkausten vaatiman puhtaustason koko leikkaussaliin. Ratkaisu on kehitetty yhteistyössä vuonna 2016 avattavan huippumodernin Tukholman Karoliinisen sairaalan kanssa.

Halton Vita OR Space hyödyntää täysin uudenlaista teknologiaa, joka perinteisiin ratkaisuihin verrattuna tuottaa vaaditun puhdastilan koko leikkaussaliin ja aiempaa energiatehokkaammin. Tämä on tärkeää, sillä sairaaloiden leikkaussaleihin tulee jatkuvasti enemmän leikkaussalitekniikkaa ja leikkaavaa henkilökuntaa, joiden sijoittuminen leikkaussalissa on Haltonin uuden ratkaisun myötä joustavaa ja turvallista. Lisäksi teknologia mahdollistaa ilmanvaihdon leikkaussalikohtaisen säädettävyyden, jolla voidaan säästää energiakustannuksissa ja tuottaa leikkaavalle henkilöstölle erinomaiset työskentelyolosuhteet. Halton toimittaa ratkaisun asennettuna sisältäen ainutlaatuisen validoinnin eli ratkaisun testauksen paikan päällä suoritettavalla simuloidulla tai aidolla leikkauksella.

”Olemme ylpeitä voidessamme tuoda markkinoille uudenlaisen leikkaussaliratkaisun, joka vastaa erinomaisesti sairaaloiden tulevaisuuden tarpeisiin. Halton Vita OR Space nimensä mukaisesti mahdollistaa koko tilan hyödyntämisen leikkaussalilaitteille ja henkilöstölle ilman tarvetta huolehtia sijoittumisesta perinteisen ratkaisun puhtaan vyöhykkeen sisälle leikkauksen aikana. Ratkaisulla on perinteisiin järjestelmiin verrattuna useita muitakin hyötyjä kuten energiatehokkuus ja miellyttävät työolosuhteet. Lisäksi uutuus täyttää tulevaisuuden eurooppalaiset puhtausvaatimukset”, kertoo Haltonin sairaalaratkaisuista vastaava kehitysjohtaja Kim Hagström.

Uusi eurooppalainen leikkaussalien ilmanlaatustandardi on parhaillaan valmisteilla. Standardin valmistelussa on pyritty siihen, että luokitellaan matalan ja korkean riskin leikkausten vaatimat puhtaustasot ja näiden puhdastilakriteerit. Standardi tulee myös antamaan teknisesti enemmän vapauksia vaadittujen lopputulosten saavuttamiseksi.

Halton Vita OR Space –ratkaisu tulee ensimmäisenä Tukholman huippumoderniin, Pohjoismaiden suurimpaan Karoliiniseen sairaalaan, johon valmistuu neljäkymmentä mitoiltaan erilaista leikkaussalia (60 m2, 90 m2, 120 m2). Halton on kehittänyt uuden ratkaisun tiiviissä yhteistyössä NKS-sairaalan ja rakennusyhtiö Skanskan kanssa yhteisenä tavoitteenaan kehittää tulevaisuuden tarpeisiin mukautuva moderni leikkaussali.

Halton Vita OR Space –lanseerauksen yhteydessä Halton tuo markkinoille kokonaisen Halton Vita –tuoteperheen leikkaussalien, laboratorioiden, eristystilojen ja sairaala-apteekkien vaativiin sisäilmatarpeisiin.

”Lanseerattavien uutuuksien myötä Halton sairaalatarjonta on kansainvälisesti erittäin korkealla tasolla. Vaativimpien tilaratkaisuiden lisäksi Haltonilta löytyy laaja valikoima lähes kaikkiin sairaalan tarpeisiin, ja voimme näin ollen palvella sairaalaa suunnittelusta rakentamiseen ja koko rakennuksen elinkaaren ajan. Arviomme mukaan Euroopassa investoidaan vuosittain yli 20 miljardia euroa terveydenhuollon rakennuksiin ja haluamme toimia asiakkaidemme partnerina kansainvälisesti.”, Hagström linjaa.

Tämän tiedotteen liitteenä on tausta-artikkeli lehdistölle (2.6.2015). Kuvat ovat ladattavissa Cision-palvelussa.

Lisätiedot Haltonilta:

Kim Hagström, Director, Offering and Development

Puhelin: +358 40 523 2526, sähköposti: kim.hagstrom@halton.com

Lotta Syrmä, Strategic Marketing Manager

Puhelin  +358 40 569 3996, sähköposti: lotta.syrma@halton.com

Halton Group on erikoistunut sisäilmasto- ja sisäympäristötuotteisiin, -palveluihin ja ratkaisuihin. Osaamis- ja tuotealueitamme ovat ilmanjako, ilmavirtojen hallinta, paloturvallisuus, keittiöilmanvaihto, ilmanpuhdistus ja sisäympäristöjen hallinta. Halton toimittaa ratkaisuja kaupallisista ja julkisista kiinteistöistä terveydenhuoltoon ja laboratorioihin sekä ammattikeittiöihin ja ravintoloihin. Halton on myös yksi tunnetuimmista sisäilmastoratkaisujen toimittajista laivoihin ja öljynporauslautoille.

Halton on perustettu 1969 ja yhtiö toimii nykyisin 31 maassa. Yhtiöllä on tuotantoyksiköitä Suomessa, Ranskassa, Unkarissa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Kanadassa, Kiinassa, Malesiassa ja Yhdysvalloissa. Tutkimus- ja tuotekehitystyön tilat ovat Yhdysvalloissa, Kanadassa, Iso-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Malesiassa, Kiinassa ja Suomessa. Lisäksi Haltonilla on lisenssivalmistusta Etelä-Afrikassa, Meksikossa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa. Haltonin palveluksessa työskentelee 1350 henkilöä (2014). Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 190 miljoonaa euroa. www.halton.com