Ilmansuodatuksen vaatimukset tiukentuvat uudistuvan standardin myötä

Haltonin uusi hyvinvointisuodatin ylittää standardin vaatimukset selkeästi

Eurooppalainen ilmansuodattimia luokittava EN779-standardi on uudistumassa. Standardin päivitys nostaa vaatimustasoa hienosuodattimien vähimmäiserotusasteiden määrittelyn myötä. Halton tuo markkinoille uuden F7-ilmansuodattimen, joka on suodatuskyvyltään tulevan luokitusmäärityksen ja markkinoiden huipputasoa.

Ilmansuodattimien luokittelussa yleisesti käytetty eurooppalainen EN 779 -standardi on uudistumassa. Luultavimmin vuoden lopussa voimaan astuva standardi tarkentaa ilmansuodattimien luokittelukriteerejä ja suodatuskykyvaatimuksia.

Standardi tuo tullessaan merkittäviä uudistuksia. Jatkossa suodattimet jaetaan kolmeen suodatusluokkaan (G1-G4, M5-M6 ja F7-F9). Lisäksi standardi asettaa sisätiloissa yleisimmin pääsuodattimina käytettäville F-luokan suodattimille vähimmäiserotusasteet sekä varauksenpoistovaatimuksen.

Standardin mukaan F7-luokan suodattimen varauksenpoiston jälkeisen erotusasteen tulee olla vähintään 35 % (hiukkaskoko 0,4µm) koko suodattimen käyttön ajan ja keskimääräisen erotusasteen 80-90 %. Varauksenpoiston mukaantulolla halutaan paremmin valvoa suodatinmateriaalin sähköisellä varaamisella aikaansaatua suodatustehokkuuden lyhytaikaista nostamista. Tämä on ollut tyypillistä synteettisistä materiaaleista tehdyissä tuotteissa. Sähköisen varauksen tuoman hyödyn poistuttua erotusaste on saattanut pudota merkittävästikin pian tuotteen käyttöönoton jälkeen.

Taulukko. Karkea-, keski- ja hienosuodattimien luokitus, FprEN 779:2011 1).

Suodatin-ryhmä Suodatin-
Hieno F7 450 - 80 £ Em < 90 35
  F8 450 - 90 £ Em < 95 55
  F9 450 - 95 £ Em 70
HUOM       1) Ulkoilman pölyn ominaisuudet vaihtelevat suuresti verrattuna testeissä käytettyyn synteettiseen kuormituspölyyn. Tästä johtuen testaustulokset eivät anna pohjaa käytön aikaisen toimivuuden tai käyttöajan arvioimiseen. Suodatinmateriaalin sähköisen varauksen vähentyminen tai hiukkasten tai kuitujen irtoaminen voi myös huonontaa erotusastetta. 2) Vähimmäiserotusaste on testausten kaikkien vaiheiden aikana mitattu alhaisin erotusaste.(Lähde: FprEN 779:2011, Euroopan standardointikomitea)

Suomen näkemyksiä standardin muutoksessa on edustanut LVI-talotekniikkateollisuus ry:n Jorma Railio.

Haltonilta uusi F7-suodatinvalikoima
Halton tuo syyskuussa markkinoille uuden F7-pussisuodatinperheen. - Tavoitteenamme oli luoda luokassaan markkinoiden tehokkaimmin ilmaa puhdistava suodatin, joka on myös energiatehokas. Uusi F7-suodattimemme on suodatuskyvyltään uuden luokitusmäärityksen ja markkinoiden huipputasoa. Sen vähimmäiserotusaste on 65 %:n tasolla ja keskimääräinen erotusaste noin 90 %. Tuotteen suodatuskyky hipoo täten F8-suodatuksen rajaa alkupainehäviön pysyessä kuitenkin erittäin alhaisella tasolla, kertoo Haltonilla kehitysprojektista vastannut Christian Mylius.

Uuden tuotteen korkeat suoritusarvot on saatu parantamalla suodatinkankaan suodatusominaisuuksia ja kehittämällä ilmansuodattimen aerodynaamisia ominaisuuksia siten, että ilma virtaa suodattimen läpi mahdollisimman hyvin.

- Kehitysprojektin tärkein päämäärä oli kehittää tuote, joka edistää kiinteistön käyttäjien hyvinvointia. Olemme erittäin tyytyväisiä saavutettuun tasoon niin suodatuskyvyn kuin painehäviön osalta ja uskomme tuotteen olevan markkinoiden parhaita, Mylius jatkaa.

Suodattimien erotusasteet vertailuun
Viime vuosien aikana keskustelu kiinteistön ilmansuodatuksesta on siirtynyt paljolti energiankulutuksen arvioinnin suuntaan. - Suodattimia valittaessa on tärkeää mitoittaa tuotteet ja vaihtovälit mahdollisimman energiatehokkaasti. Kiinteistön ilmanvaihtojärjestelmän painehäviö koostuu kanavista, säätölaitteista, ilmastointikoneista, päätelaitteista ja ilmansuodattimista. Järjestelmän kokonaispainehäviö saattaa olla 500-2000 Pascalin luokkaa. Kokonaisuutta ajatellessa muutaman Pascalin säästö erotusasteen kustannuksella ei ole kannatavaa, Mylius kommentoi.

Kehitysvaraa uudessa EN779:2011-standardissa kuitenkin on. Uudistus on edistysaskel edelliseen verrattuna, koska minierotusasteet otetaan käyttöön luokissa F7-F9. Uusi standardi jättää kuitenkin porsaanreikiä. - Olemme testanneet erilaisia suodattimia, jotka samansuuruisilla painehäviöillä saavuttavat esimerkiksi 55 %:n tai 65 %:n erotusasteet. Molemmat suodattimet saavuttavat helposti F7-luokan, vaikka paremmalla tuotteella on lähes 20 % parempi erotusaste. Suodattimien valinnassa kannattaisikin ensisijaisesti vertailla tuotteiden erotusasteita ennen ja jälkeen varauksenpoiston, Mylius päättää.

Christian Mylius, Tekninen päällikkö
sposti: christian.mylius@halton.com
www.puhtaampaasisailmaa.fi

Halton – Mahdollistaa hyvinvoinnin sisäympäristöissä

Halton on sisäilmastotuotteisiin ja –ratkaisuihin sekä sisäympäristöpalveluihin erikoistunut perheyritys. Haltonin tavoitteena on luoda käyttäjilleen miellyttäviä ja turvallisia sisäympäristöjä, jotka ovat elinkaareltaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia ja energiatehokkaita.

Halton toimittaa ratkaisuja kaupallisista ja julkisista kiinteistöistä teollisuuteen sekä ammattikeittiöihin ja ravintoloihin. Halton on myös yksi tunnetuimmista sisäilmastoratkaisujen toimittajista laivoihin ja öljynporauslautoille. Haltonin osaamis- ja tuotealueita ovat ilmanjako, ilmavirtojen hallinta, paloturvallisuus, keittiöilmanvaihto ja sisäympäristöjen hallinta.

Halton toimii 23 maassa ympäri maailmaa. Yhtiön pääkonttorit sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Ranskassa, Saksassa, Unkarissa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Malesiassa. Sisäympäristölaboratoriot sijaitsevat Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Suomessa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli 140 M euroa.

Halton on maailman suurimman teknologiapalkinnon, Millennium -palkinnon, yritysyhteistyökumppani. Palkinto myönnetään ihmisten elämänlaatua ja hyvinvointia merkittävästi parantavasta innovaatiosta. Palkinto tuo esiin teknologisia innovaatiota, jotka luovat merkittävää hyötyä ihmisten jokapäiväiseen elämään. Millennium verkossa: www.millenniumprize.fi