HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Kaupat saavat olla auki 6.1.2013 vain Lahden kunnan alueella

Etelä-Suomen aluehallintovirasto sallii harjoittaa vähittäiskauppaa Lahden kunnan alueella sijaitsevissa vähittäiskaupan yksiköissä loppiaissunnuntaina 6.1.2013 klo 12.00 - 21.00 välisenä aikana. Muiden Päijät-Hämeen kuntien ja Kanta-Hämeen maakunnan osalta Hämeen kauppakamarin tekemä poikkeuslupahakemus hylättiin.

– Haimme poikkeuslupaa, jotta alueellamme toimivat kaupat voisivat palvella loppiaisena matkailijoita, joita saapuu erityisen paljon Venäjältä. Pyhien johdosta Hämeessä on runsaasti myös suomalaisia matkailijoita mökkeilemässä ja sukuloimassa muualta Suomesta. Hyvien lomanvietto- ja majoitus­mahdollisuuksien lisäksi haluamme, että tarjolla olisi mahdollisuus myös ostosten tekoon, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio.

Matkailu- ja palveluelinkeinojen yhteistyölle annettava mahdollisuus

Kaakkois-Suomen raja-asemien kautta Suomeen saapuvien matkailijoiden määrä lisääntyy vuoden vaihteen ja loppiaisen välisenä aikana noin 85.000 henkilöllä, jos matkustajamäärien kehitys jatkuu nykyisellä tasolla. Päijät- ja Kanta-Hämeen maakuntien vähittäiskaupan yksiköihin kohdistuu siten loppiaisen aikana merkittävä kysynnän lisäys.

Matkailuelinkeinon merkitys maakuntiemme palvelusektorille on huomattava. Tax free -myynti vuonna 2011 oli yksinomaan Lahden seudulla 3,9 M€ ja kuluvan vuoden tammi-elokuussa tax free -myynti on kasvanut 24 %.

– Valitettavasti emme saaneet poikkeuslupaa muihin Päijät-Hämeen kuntiin emmekä Kanta-Hämeen maakuntaan, Aaltio pahoittelee. – Tasapuolisuuden nimissä sääntöjen ja niiden tulkintojen tulisi olla kaikille elinkeinonharjoittajille samat. Matkailu- ja palvelualan yrityksille on annettava yhtäläiset mahdollisuudet toimia kilpailukykyisesti kaikkialla Suomessa.

Lisätietoja: Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio, puh. 044 330 4013