Hämeeseen kiinteistönvälitysalalle 14 uutta laillistettua välittäjää

– Ilahduttavaa, että kokeen läpäisi alueellamme 14 henkilöä, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Helsingissä, Tampereella ja Oulussa 17.11.2012 järjestettyyn laillistettu kiinteistönvälittäjä (LKV) -kokeeseen osallistui 510 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 177 eli 35 % osallistujista. Laillistettu vuokrahuoneistonvälittäjä (LVV) -kokeeseen osallistui 15 henkilöä, jotka kaikki läpäisivät kokeen.

Kiinteistönvälitysalan kokeen suosio löi entiset ennätykset. – Kokeen kiinnostavuus johtuu joulukuussa annetusta lainsäädäntöehdotuksesta, jonka mukaan jokaisessa välitysliikkeen toimipaikassa on vähintään puolella välittäjistä oltava välittäjäkokeessa osoitettu ammattipätevyys. On hienoa, että ala valmistautuu muutokseen jo ennen lainsäädännön voimaantuloa. On sekä kiinteistöalan että kuluttajien edun mukaista, että koulutukseen ja ammattipätevyyden hankkimiseen panostetaan, sanoo lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

– Lainsäädäntöesityksen tavoitteena on välitystoimintaan osallistuvien henkilöiden ammattipätevyysvaatimuksia laajentamalla parantaa välitysliikkeiden välityspalveluiden laatutasoa. Välittäjien ammattitaidossa on aiemmin ollut kirjavuutta. Välittäjäkoe on erittäin vaativa eikä sen painopiste ole myyntitaidon opettaminen. Kokeen hyväksytty suorittaminen on osoitus henkilön todellisesta ammattipätevyydestä, Horttanainen jatkaa.

LKV-kokeen suorittaneella laajempi osaaminen

Voimassa olevan lain mukaan välitysliikkeen toimipaikassa välitystoimintaan osallistuvista henkilöistä vain yhdellä on oltava LKV-pätevyys. Myyntineuvottelijat ovat usein vastanneet esittelyistä ja myyntityöstä. LKV-kokeen suorittanut välittäjä vastaa kauppojen oikeellisuudesta. Lakimuutoksen myötä entistä useammalla myyntityötä tekevällä on alan laajempi osaaminen, joka on sekä asiakkaan että kiinteistönvälitystoimiston etu.

Etelä-Hämeen OP-Kiinteistökeskus Oy:n toimitusjohtaja, LKV Reetta-Maria Tolonen-Salo pitää lakimuutosta hyvänä. – Meille lainmuutoksella ei ole sinänsä merkittävää vaikutusta, kun kahdeksasta työntekijästämme seitsemän on tutkinnon suorittanut. Uusi laki tuo kuitenkin ryhtiä ja luo luottamusta kiinteistönvälittäjien ammattitaitoon, Tolonen-Salo toteaa. Aikaisemmin kynnys ryhtyä välittäjäksi on ollut matalampi. Meidän tavoitteemme on, että kaikki suorittavat tutkinnon.

– Lain voimaantulo on meille Huoneistokeskuksessa työskenteleville myönteinen asia, kertoo myyntijohtaja, LKV Nina Koutajoki. – Olemme harjoittaneet kiinteistönvälitystä jo 60 vuotta ja aina painottaneet, että toimimme lain edellyttämällä tavalla. Huoneistokeskuksella on ollut tapana, että uusi myyntineuvottelija suorittaa LKV-tutkinnon mahdollisimman pian työn aloittamisesta. Tällä hetkellä Lahden toimistossamme kymmenestä välittäjästämme jo seitsemällä on LKV-tutkinto.

Vain LKV-kokeen hyväksytysti suorittanut saa käyttää kiinteistönvälittäjä-nimikettä tai LKV-lyhennystä. Nimikettä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnon välittäjä saa käyttää vain LKV- tai LVV-kokeen suorittanut henkilö.

Keskuskauppakamarin järjestämiin LKV-kokeisiin on osallistunut vuodesta 2001 lähtien noin 8100 kokelasta, joista noin 3000 on suorittanut kokeen hyväksytysti. LVV-koetta on järjestetty vuodesta 2001.

Kokeissa hyväksyttyjen nimet, asuinpaikkakunnat, koesisältö sekä arvosteluperusteet ovat nähtävillä http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/. Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat kokeet järjestetään 4.5.2013.

Etelä-Hämeen OP-Kiinteistökeskus Oy:n toimitusjoht., LKV Reetta-Maria Tolonen-Salo, puh. 050 430 7301
Huoneistokeskus Lahden myyntijohtaja, LKV Nina Koutajoki, puh. 040 509 3843
Keskuskauppakamarin lakimies Anne Horttanainen puh. 09 4242 6265