Kauppakamarien ICT-barometri 2012, Häme: Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus parantunut ICT-alan yrityksissä

– Hämeessä ICT-yritykset ovat muuta maata tyytyväisempiä ammattitaitoisen työvoiman saatavuuteen, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Tieto selviää kauppakamarien toukokuussa tekemästä ICT-barometrikyselystä. Yli viidennes Hämeen kauppakamarin alueella toimivista yrityksistä ilmoittaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden parantuneen viimeisen vuoden aikana. Lisäksi yli kolmannes arvioi saatavuuden paranevan edelleen.

– Henkilöstön saatavuus on selkeästi parantunut, koska suuret ICT-konsernit ovat supistaneet ja vähentäneet väkeä. Ammattitaitoista väkeä on vapautunut työmarkkinoille, kertoo AinaCom Oy:n johtaja Kimmo Vähätiitto.

JPP-Soft Oy:n myyntijohtaja Jari Puranen toteaa, että Hämeessä on melko paljon ICT-alan koulutustarjontaa.
– Lisäksi pääkaupunkiseudulla työskenteleviä hakeutuu ehkäpä hiukan enemmän takaisin kotiseudulleen tai lyhempien työmatkojen ääreen. Tätä osaajajoukkoa on tarjolla nyt jo kohtuullisesti, arvioi Puranen.

Hämeessä joka toisessa vastanneista yrityksistä on henkilöstömäärä pysynyt vuoden aikana ennallaan ja 44 % ilmoittaa henkilöstömääränsä jopa kasvaneen. Koko maassa kaikista kyselyyn vastanneista noin viidennes on vähentänyt henkilökuntaansa, mutta joka toinen vastanneista arvioi henkilöstömäärän pysyvän edelleen ennallaan.

Kannattavuus odotuksia heikompi

– Tiukentunut kilpailu sekä uusien ICT-palveluita tuottavien yritysten tulo markkinoille ovat lisänneet yritysten kannattavuusongelmia, Vähätiitto sanoo.

Yli 40 % vastanneista hämäläisyrityksistä kertoo kannattavuuden olleen heikompi viimeisen 12 kuukauden aikana odotuksiin verrattuna. Hämeessä toimivien yritysten odotukset kannattavuuden paranemisesta ovat kuitenkin positiivisemmat kuin muualla maassa. Yrityksistä 67 % odottaa kannattavuuden paranevan tulevaisuudessa.

Hämeessä ICT-alan suhdanteet kehittyivät viimeisen vuoden aikana odotetusti. Vain viidennes vastanneista arvioi, että suhdanteet kehittyivät odotuksiin nähden heikommin.

Vastanneista yrityksistä Hämeessä 44 % odottaa toimialan suhdanteiden paranevan. Odotukset ovat negatiivisemmat verrattuna viime vuoteen, jolloin jopa 73 % arvioi suhdanteiden paranevan.

Hämeen kauppakamarin ICT-valiokunnan jäsen Jari Puranen, puh. 0400 715 726
Hämeen kauppakamarin ICT-valiokunnan jäsen Kimmo Vähätiitto, puh. 075 7552 289

Kauppakamarien ICT-barometrin toteuttivat Hämeen, Keski-Suomen, Oulun, Rauman, Tampereen ja Turun kauppakamarit. Alueellisten kauppakamarien ICT-barometri on Suomen kattavin koko toimialaa käsittelevä barometri, joka on tehty vuodesta 2002.