Kesätyöntekijöitä palkataan runsaasti Hämeessä

– Kyselyymme vastanneista Hämeen alueen yrityksistä seitsemän kymmenestä palkkaa ensi kesäksi yhteensä noin 3 000 työntekijää, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Tiedot perustuvat kauppakamarin maaliskuussa jäsenyrityksille lähettämään Kesätyöpaikkakyselyn tuloksiin. Forssan seudulla 13 %, Hämeenlinnan sekä Lahden seuduilla 6 % yrityksistä, ei vielä ole päättänyt palkkaavatko he kesätyöntekijöitä.

Puolet yrityksistä edellyttää, että kesäntyöntekijä on yli 18-vuotias ja yli kolmannes rekrytoi myös alle 18-vuotiaita. Joka toisessa yrityksessä palkataan kesätyöntekijöitä oman henkilökunnan avulla ja viidennes hoitaa rekrytoinnin yhteistyössä oppilaitosten kanssa.

Yli 60 % vastanneista yrityksistä tarjoaa kesätyöpaikkoja ammattioppilaitoksissa opiskeleville, joka toinen myös korkeakouluopiskelijoille ja neljännes lukiolaisille sekä peruskoululaisille. Kesätyöntekijöiden koulutustausta ei ole ratkaiseva neljännekselle yrityksistä.

Nuoren asenne ja omatoimisuus ratkaisevia tekijöitä

– Haluamme rohkaista yrityksiä palkkaamaan kesätyöntekijöitä. Kesätyö voi vaikuttaa ratkaisevasti nuoren ura- sekä opiskeluvalintoihin. Yritykset saavat näin kontaktin mahdolliseen tulevaisuuden työntekijäänsä, Aaltio korostaa. Nuoren oma asenne ja aktiivisuus ratkaisevat. Nuoria on kannustettava omatoimisuuteen.

– Suurin osa kesätyöntekijöistämme on jo valittu. Vuosien saatossa on moni jäänyt myös palvelukseemme, kertoo Hämeenlinnan seudulla toimivan konditorialeipomokahvila Laurell Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kokko.

Lahden seudulla toimivan puutuoteteollisuuden perheyritys Koskisen Oy:n kesätyöntekijöistä enemmistö on jo palkattu, mutta vielä on täyttämättä noin 25 paikkaa. – Palkkaamme työntekijöitä tänä kesänä jonkin verran enemmän kuin parina aikaisempana, yhteensä 80-100 henkeä, toimitusjohtaja Pekka Päkkilä toteaa.

Hämeen kauppakamari on mukana sekä Päijät-Hämeen Kesäntekijät että Hämeenlinnan seudun Nuorta ei jätetä –kampanjoissa, joiden tavoitteena on kannustaa yrityksiä tarjoamaan kesätöitä mahdollisimman monelle nuorelle.

Laurell Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kokko, puh. 040 744 6847
Koskisen Oy:n toimitusjohtaja Pekka Päkkilä, puh. 040 553 4499