• Hear Hear Media/

Johtajista joka toinen miettii työpaikkansa jättämistä – naiset tyytymättömiä eri syistä kuin miehet: “Sitouttavan johtamisen keinot näkyvät selvästi”

Report this content

Tuoreesta tutkimuksesta selviää, että iso osa suomalaisista asiantuntijoista on harkinnut työpaikan vaihtoa vuoden aikana jopa viikoittain. Entistä suurempi joukko on sitoutuu työhönsä siksi, että organisaatio joustaa henkilökohtaisen elämän tahdissa.

Tavoitettavissa oleva johtaja, johtajan tuki organisaation paineiden keskellä, selkeät tavoitteet sekä työajan joustavuus saavat sitoutumaan työhön ja organisaatioon. Joustamaton työaika, epäreilu kohtelu sekä puuttuva tuki näyttäisivät lisäävän halua irtisanoutua.

Tiedot käyvät ilmi tuoreesta työelämätutkimuksesta, johon vastasi 1873 johtotehtävissä, esihenkilönä tai asiantuntijana työskentelevää suomalaista.

Asiantuntijoista viimeisen vuoden aikana on työpaikkansa jättämistä miettinyt useampi kuin joka toinen. Naisjohtajista irtisanoutumista on miettinyt joka kolmas jopa päivittäin.

”Huonon tai epämääräisen johtamisen vaikutukset heijastuvat läpi organisaation rooleista riippumatta”, konsulttiyhtiö Un/known ja Lähtijät Oy:n toimitusjohtaja Liisa Holma sanoo.

Myös johtajat kaipaavat tukea työssään. Noin joka neljäs kertoo, ettei saa lainkaan tukea osaamisensa kehittämiseen. Puolet vastaajista antaa johtamiselle vähintään hyvän arvosanan.

“Näistä vastauksista näkyvät selvästi sitouttavan johtamisen avainseikat: joustava ja henkilökohtaisen elämän tarpeet huomioiva kulttuuri, kuunteleva ja keskusteleva johtaminen ja se, että johtajat ovat tavoitettavissa ja toimivat kilpenä paineiden keskellä”, tutkimusta tekemässä ollut, yksi Lähtijät perustajista ja Hear Hear Media Oy toimitusjohtaja  Minna Ruusuvuori korostaa.

Jousto entistä tärkeämpää myös miehille

Työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen ja mahdollisuus olla töissä oma itsensä ovat tärkeitä sekä miehille että naisille. Kyselyyn vastanneista 40 prosenttia on miehiä.

“Asiantuntijan lähteminen maksaa noin yhdeksän kuukauden palkan, johtajan lähteminen melkein puolentoista vuoden palkan. Kyllä tässä on monta, taloudellisestikin merkittävää syytä pitää kiinni ihmisistä ja huolehtia heidän motivaatiostaan, toteaa Liisa Holma.

Lisätietoja:

Liisa Holma (liisa@lahtijat.fi; p. 050 3034373)

Työelämätutkimuksen toteutti työelämäpodcastistaan tuttu Lähtijät Oy, pääyhteistyökumppaninaan Eilakaisla. Muita yhteistyökumppaneita ovat Sweco, Huone Events, iLoom.io, Un/known, Hear Hear Media ja Ultima Lead. Tutkimuksella on haluttu selvittää sitouttavan johtamisen avaintekijöitä ja esihenkilö- sekä asaintuntijatehtävissä työskentelevien suomalaisten ajatuksia hyvästä ja jaksamista tukevasta johtamisesta. Vastaava tutkimus lähtemisen syistä ja kustannuksista toteutettiin vuosi sitten

Avainsanat: