Byrokratia viivyttää PK-yritysten miljoonien eurojen investointeja

Rakennus- ja ympäristölupien pitkä käsittelyaika sekä takkuava kaavoitus viivästyttävät pienten ja keskisuurten yritysten investointeja Helsingin seudulla. Seuraavan hallituksen onkin purettava yritystoimintaa ja työllistämistä hankaloittavaa sääntelyä.

Viranomaistoiminnan vaikutukset PK-yritysten liiketoimintaan selviävät kauppakamarien tekemästä tutkimuksesta, johon osallistui Helsingin seudulta yli 130 yritystä ja koko maasta yli 1200.

Joka kymmenes PK-yritys kertoi viranomaislupien odottelun viivästyttäneen tai estäneen investoinnin viime tai tänä vuonna. Helsingin seudulla luku on hieman pienempi, kuusi prosenttia.

”Nyt on kaikin keinoin varottava lisäämästä paikallisin tai kotitekoisin toimenpitein päätöksiä, jotka vaikeuttavat yritysten toimintaa”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Pia Pakarinen.

Seuraavan hallituksen vähennettävä sääntelyä

Investointihalukkuutta PK-yrityksiltä löytyy: lähes 40 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yrityksistä kertoo käynnistävänsä uutta liiketoiminta-aluetta, ja yli neljännes suunnittelee muuta merkittävää investointia. Kyse on suurista summista; pelkästään tämän kyselyn otoksen perusteella lupabyrokratiaan juuttuneiden investointien arvo reilussa vuodessa on ollut 150 miljoonaa euroa.

Helsingin seudulla yli puolet lupaa odottavista investoinneista maksaisi 100 000–500 000 euroa, ja lähes joka neljäs investointi olisi arvoltaan 1–5 miljoonaa euroa.

”Yritysten investointi- ja kasvuhaluja ei ole varaa tukahduttaa lupabyrokratialla. Lupien odottelu viivästyttää hankkeita ja heikentää yritysten mahdollisuuksista työllistää”, Pakarinen muistuttaa.

Kauppakamarit vaativat ylisääntelyteeseissään seuraavalta hallitukselta konkreettisia toimia lupabyrokratian purkamiseksi. Yritysten sääntelytaakkaa on kevennettävä nopeuttamalla kaavoitus-, lupa- ja valitusprosesseja.

”Kauppakamareissa emme vaadi sääntelyn lopettamista, vaan vähemmän ja parempaa sääntelyä. Jo lakia valmistellessa olisi arvioitava, vaatiiko asia viranomaisen sääntelyä vai olisiko itsesääntely sopiva ja riittävä ratkaisu. Lisäksi lainsäädännössä yritysvaikutusten arvioinnille on annettava suurempi painoarvo., Pakarinen painottaa.

Johtaja Pia Pakarinen, Helsingin seudun kauppakamari

pia.pakarinen@chamber.fi, p. 040 529 4989

Lainaukset

Yritysten investointi- ja kasvuhaluja ei ole varaa tukahduttaa lupabyrokratialla. Lupien odottelu viivästyttää hankkeita ja heikentää yritysten mahdollisuuksista työllistää.
Johtaja Pia Pakarinen
Johtaja Pia Pakarinen