Digitaalisuus haastaa yritysjohdon asenteet

Digitaalisuus kyseenalaistaa kiihtyvällä vauhdilla perinteisiä toimintatapoja ja haastaa erityisesti yrityksen ylimmän johdon näkemään uuden liiketoiminnan mahdollisuudet.

Suomi on edellytyksiltään teknologian huippumaa, mutta digitaalisuuden hyödyntäjinä liiketoiminnassa suomalaiset yritykset ovat alisuorittajia.

Euroopan komission mukaan digitaalisuutta tehokkaasti hyödyntävät pk-yritykset kasvavat kaksi kertaa nopeammin ja luovat kaksi kertaa enemmän työpaikkoja.

”Digitaalisuuden tuottavuusvaikutukset eivät synny yksittäisten prosessien kehittämisestä, kuten esimerkiksi asiakashallintajärjestelmän tai Internet-sivujen uudistamisesta. Kilpailuetua syntyy siitä, että yrityksen ylin johto uskaltaa sallia kokeilut, jotka haastavat olemassa olevan toimintakulttuurin ja jotka häivyttävät eri liiketoimintafunktioiden rajoja”, sanoi Helsingin seudun kauppakamarin koulutusasioiden päällikkö Markku Lahtinen

Helsingin seudun kauppakamarin ja Keskuskauppakamarin Kasva digitaalisena johtajana -tilaisuudessa.

Digitaalinen Polku johdattaa menestyvään liiketoimintaan

Kauppakamarit käynnistävät koulutus- ja valmennusohjelman, Digitaalisen Polun. Ohjelmassa autetaan yritysjohtoa ja johtoryhmiä digitaalisessa murroksessa. Ohjelmaan valitaan 15 pilottiyritystä, jotka saavat apua liiketoiminnan uudistamiseen, muutoskykyjohtamiseen ja työtapojen muuttamiseen.

Digitaalinen Polku -ohjelman suojelijoina ovat Hankenin professori Anne Brunila ja Idealist Groupin perustaja Saku Tuominen.

Mentoreina ohjelmassa toimivat Juha Ekberg (Gordion Pro), Katri Harra-Salonen (Umbrella), Jussi Heinilä (Accelerando), Ulla Koivukoski (Comptel), Visa Palonen (Talentvectia), Piiu Pukkila (Digitar Oy) ja Riitta Raesmaa (Accelerando).

Yritysjohdon koulutus- ja valmennusohjelma Digitaalinen Polku

www.digitaalinenpolku.fi

Koulutusasioiden päällikkö Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari

p. 050 571 3564, markku.lahtinen@chamber.fi

Digitaalisen liiketoiminnan johtaja Heikki Halme, Keskuskauppakamari

p. 040 5901741, heikki.halme@chamber.fi

Lainaukset

Digitaalisuuden tuottavuusvaikutukset eivät synny yksittäisten prosessien kehittämisestä, kuten esimerkiksi asiakashallintajärjestelmän tai Internet-sivujen uudistamisesta. Kilpailuetua syntyy siitä, että yrityksen ylin johto uskaltaa sallia kokeilut, jotka haastavat olemassa olevan toimintakulttuurin ja jotka häivyttävät eri liiketoimintafunktioiden rajoja.
Helsingin seudun kauppakamarin koulutusasioiden päällikkö Markku Lahtinen