Eläköityminen haasteena talonrakennus- ja infra-alalla

Helsingin seudun kauppakamarin selvitykseen vastanneista talonrakennus- ja infra-alan yrityksistä 40 prosenttia arvioi työpaikkojen määrän kasvavan seuraavan neljän vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa toimialan yrityksistä arvioi olevan jonkin verran vaikeuksia löytää sopivaa työvoimaa seuraavan neljän vuoden aikana.

Helsingin seudun yritykset ja oppilaitokset pitävät työmarkkinoiden suurimpana muutoksena eläköitymisestä aiheutuvaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden heikkenemistä, vaikka taantuma väliaikaisesti muuttaa tilannetta. "Yritysten on ollut vaikeaa löytää sopivia työntekijöitä talonrakennusalalla kirvesmiehen ja asennus- ja korvausmiehen tehtäviin. Infra-alalla hankalimmin täytettäviä tehtäviä ovat olleet kaivinkoneen kuljettajat, koneenkuljettajat, panostajat ja remonttimiehet", Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo. Yritykset ja oppilaitokset painottavat toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa yleisvalmiuksia, jotka parantavat tulevaisuuden työntekijöiden vastuuntuntoa, työturvallisuusymmärrystä ja aloitekykyä. Ammatillisessa osaamisessa peräänkuulutetaan laatuvaatimusten tuntemusta, taloudellisuutta, materiaalien huolellista käyttöä, kestävän kehityksen ymmärrystä sekä kykyä oman työn suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. Selvityksen mukaan yritysten eniten käyttämä työ- ja elinkeinohallinnon tarjoamien työnantajapalvelujen muoto on työelämävalmennus ja työharjoittelu. "Uudistuneet työ- ja elinkeinotoimistojen työnantajapalveluiden mahdollisuudet tunnetaan yrityksissä perin heikosti. TE-toimistoista on saatavilla erilaisia yritykselle räätälöityjä ammatillinen perus- tai lisäkoulutuksen ratkaisuja sekä tuotannollis-taloudellisista syistä irtisanottujen ja toistaiseksi lomautettujen koulutusta uuteen ammattiin tai työpaikkaan pääosin yhteiskunnan kustannuksella", Lahtinen toteaa. Selvitykseen vastasi noin 50 Helsingin seudun yritysten johtotehtävissä toimivaa henkilöä ja alueen oppilaitosten koulutusalavastaavat. Huhti-toukokuussa tehty selvitys on osa Helsingin seudun kauppakamarin ja ammatillisten koulutuksen järjestäjien yhteistyötä. Tutkimuksen toteutti Kaupunkitutkimus TA Oy.