Ennakointikamari laajenee pääkaupunkiseudulta Uudellemaalle

Kauppakamari ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät tiivistävät yhteistyötä. Ennakointikamariin liittyy vuoden 2013 alusta 7 uutta ammatillisen koulutuksen järjestäjää. Samalla Ennakointikamarin toiminta-alue laajennee pääkaupunkiseudulta Uudellemaalle.

Vuodesta 2008 toimineen Ennakointikamarin tavoitteena on varmistaa yritysten osaavan ammatillisen työvoiman saatavuus ja parantaa ammatillisen koulutuksen työelämävastaavuutta.

– Ennakointikamari tuottaa tietoa yritysten osaamistarpeista ja eri toimialojen rekrytointinäkymistä. Tuloksia hyödynnetään muun muassa opetussisältöjen suunnittelussa, opiskelijoiden sisäänoton suuntaamisessa ja työpaikoilla tapahtuvan oppimisen kehittämisessä, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen tiivistää.

Ennakointikamarin oppilaitoksissa on kolme neljäsosaa alueen nuorten ammatillisista aloituspaikoista. Lisäksi ne järjestävät merkittävän osan aikuisten ja työssä olevan henkilöstön ammatillisesta täydennyskoulutuksesta.

– Koulutustarpeiden ennakoinnissa on tärkeää tarkastella luonnollisia työssäkäyntialueita. Ennakointikamari mahdollistaa myös yli kuntarajojen ulottuvien osaamistarpeiden tarkastelun: havaintoja voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutustarjonnan kohdentamisessa ja koulutuksen järjestäjien yhteistyön kehittämisessä. Alueellinen näkökulma tukee myös Uudenmaan liiton johtamaa maakunnallista ennakointityötä, Lahtinen sanoo.

Ennakointikamarin toimintaa rahoittavat Helsingin seudun kauppakamari, ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja Uudenmaan liitto. Ennakointikamarin projektipäällikkö työskentelee Helsingin seudun kauppakamarissa. Vuoden 2013 Ennakointikamarit järjestetään matkailu- ja majoitusalasta, energia-alasta, hyvinvointialasta sekä nuorten yhteiskunta- ja koulutustakuun toteutumisesta.

Ennakointikamarissa uusina koulutuksen järjestäjinä aloittavat vuoden 2013 alusta Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Luksia, Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, AEL, Haaga-Yhtymä, Suomen Kirkon Seurakuntaopiston Säätiö ja Helsingin Diakoniaopisto. Perustajajäseniä ovat Helsingin seudun kauppakamari, Espoo/Omnia, Helsinki, Vantaa, Amiedu, Helmi Liiketalousopisto, Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitos ja Suomen Liikemiesten Kauppaopisto.

Helsingin seudun kauppakamari
asiamies Markku Lahtinen, 050 571 3564