Ennakointityön tulokset käyttöön pääkaupunkiseudulla

Ennakointikamari on pääkaupunkiseudun ja sen elinkeinoelämän vastaus ammatillisen koulutuksen ennakointityöhön ja siihen miten ennakoinnin tuloksia siirretään käytäntöön.

Elinkeinoelämän näkemysten esiintuominen on tärkeää ammatillisen koulutuksen määrällisten ja laadullisten tavoitteiden asettamisessa ja resurssien tehokkaan kohdistamisen kannalta. Ennakointitoiminta saa pääkaupunkiseudulla uuden väylän Helsingin seudun kauppakamarin ja Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien ryhtyessä yhteistyöhön.

Keskusteluyhteys ennakointikamaritilaisuudessa edesauttaa ennakointitiedon välittymistä suoraan pääkaupunkiseudun ammatillisen koulutuksen järjestäjille sekä lisää myös yritysten sitoutumista ammatillisen opetuksen kehittämiseen sekä nuorisoasteella että aikuiskoulutuksessa.

"Ennakointikamari on hyvä esimerkki siitä, miten elinkeinoelämä ja julkisen sektorin edustajat kokoontuvat saman pöydän ääreen etsimään keinoja seudun kilpailukyvyn parantamiseksi", korostaa hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, toimitusjohtaja Juhani Kujala, jolla on takanaan pitkä ura kansainvälisissä yrityksissä ja Helsingin seudun kauppakamarin luottamushenkilönä.

"Työelämä ja kuntien opetustoimet ovat lokeroituneessa Suomessa varsin kaukana toisistaan ja yhteistä tietoa on osittain vaatimattomasti. Tarvitaan sillanrakentamista ja jatkuvan, elävän yhteyden syntymistä," toteaa Kujala ja jatkaa: "laajoja selvityksiä ja ennakointitoimintaa on jo tehty runsaasti, mutta siirtyvätkö tulokset oppilaitosten opetukseen riittävässä laajuudessa", kysyy Juhani Kujala.

Ennakointikamari kokoontuu vuosittain keväällä ja syksyllä toimialakohtaisesti, osallistujajoukon koostuessa kulloinkin käsiteltävän toimialan yritysedustajista, päättäjistä ja alan oppilaitosten edustajista.

Ennakointikamari aloittaa toimintansa 22.5.2008 Helsingin kaupungintalolla käsitellen majoitus- ja ravitsemistoimialoja.