Finanssialalle vaaditaan pidempiä työssäoppimisjaksoja

Helsingin seudun kauppakamarin selvityksen mukaan finanssialan yritykset tarvitsevat lähitulevaisuudessa kokonaisvaltaisen palvelun hallitsevia ratkaisumyyjiä. Finanssialan yritykset ja opiskelijat peräänkuuluttavat pidempiä työharjoittelujaksoja toisen asteen ammatilliseen koulutukseen.

Finanssialalla menestyvät työntekijät, jotka tuntevat monipuolisesti finanssialan tarjontaa rahoituspalveluista vakuutuspalveluihin, osaavat tulkita asiakkaan tarpeita sekä hallitsevat riskienhallintamekanismit ja alan eettiset säännöt. Yritykset korostavat myös sähköisen liiketoiminnan merkitystä osana asiakaspalvelua.

”Merkonomikoulutuksen neljän viikon mittainen työssäoppimisjakso on kokonaisuuden sisäistämiseen aivan liian lyhyt aika sekä alan yritysten että opiskelijoiden mielestä”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin projektipäällikkö Katja Utti-Lankinen.

”Työssäoppimista pidentämällä opiskelijoilla olisi nykyistä paremmat mahdollisuudet perehtyä yrityksen palvelutarjontaan ja päästä oppimaan ammattitaitoa aitojen asiakaspalvelutilanteiden kautta”, toteaa Utti-Lankinen.

Kyselyyn vastanneet finanssialan yritykset työllistävät 39 % Uudenmaan alan henkilöstöstä. Koko maan finanssialasta Uudellamaalla toimii henkilöstöllä mitattuna 56 % ja liikevaihdolla mitattuna 40 %. Selvitys on osa Helsingin seudun kauppakamarin ja ammatillisten koulutuksen järjestäjien Ennakointikamari-yhteistyötä. Selvityksen toteutti Kaupunkitutkimus TA Oy elo-syyskuussa 2012.

projektipäällikkö Katja Utti-Lankinen
Helsingin seudun kauppakamari