Helsingin seudulla panostettava poikittaisliikenteen toimivuuteen

Helsingin seudulla ja erityisesti pääkaupunkiseudun liikenteessä on panostettava poikittaisliikenteen toimivuuteen. Elinkeinoelämän kannalta tärkeimmät liikennehankkeet ovat Länsimetron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen, Keskustatunneli ja Kehä I:n parantaminen.

Helsingin seudun kauppakamari on listannut elinkeinoelämän kannalta tärkeimmät liikennehankkeet. Niitä ovat Länsimetron, Keskustatunnelin ja Kehä I:n lisäksi Espoon kaupunkirata Leppävaarasta Kauklahteen, Raide-Jokeri, metro Mellunmäestä Majvikiin sekä Hakamäentien jatkaminen Pasilanväyläksi, Kehä IV:n täydentäminen ja Kehä II:n jatkaminen Turunväylältä Hämeenlinnanväylälle.

”Yritysten kannalta on tärkeää, että sekä niin työmatka- ja asiointiliikenne kuin tavaraliikennekin toimivat. Nämä hankkeet mahdollistavat kasvavan Helsingin seudun ja sen elinkeinoelämän toimintaedellytykset jatkossakin. Nyt tarvitaan merkittävä investointeja, jotta Helsingin seudun liikenneyhteydet toimivat”, sanoo Helsingin seudun varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä.

Raideliikennettä kehitettävä asumisen ehdoilla

Helsingin seudun kilpailukyvyn kriittinen tekijä on liikenteen toimivuuden lisäksi asuntomarkkinat. Alueelle on saatava huokeita asuntoja, joista on sujuvat julkiset liikenneyhteydet työvoimaa tarvitseviin liikekeskuksiin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

”Asuntotuotannon lähtökohtana ei voi olla se, että kaikki asuivat työpaikkansa vieressä. Pendelöinti on Helsingin seudulla laajaa ja lisääntyy entisestään. Keskeisenä tekijänä onkin erityisesti raideliikenteen kehittäminen asuntorakentamisen ehdoilla”, Nyrhilä painottaa.

Tilanne kohenee, kun Kehärata, Länsimetro Matinkylään ja Kehä I:n parannukset valmistuvat. Helsingin seudun kauppakamarin mielestä ei ole kuitenkaan syytä pysähtyä odottamaan näiden hankkeiden valmistumista.

”Eräs keskeinen hanke asuntorakentamisen ja työmatkaliikenteen toimivuuden lisäämiseksi on Länsimetron jatkaminen Matinkylästä länteen. Onkin erikoista, etteivät ympäristö- ja liikenneministeriö ole yhteisvoimin tarttuneet hankkeen eteenpäin viemiseen. Espoo on valmis maksamaan metron jatkosta 70 prosenttia, joten valtiolle jäisi maksettavaksi ainoastaan 30 prosenttia” Nyrhilä sanoo.

Varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 66774, jorma.nyrhilä @helsinki.chamber.fi