Helsingin seudulle tarvitaan lisää ammatillista koulutusta

Helsingin seudun yrityksillä on pitkään ollut vaikeuksia löytää ammatillisen peruskoulutuksen suorittanutta työvoimaa. Taantumankin aikana seudulla on aloja ja ammatteja, joihin ei löydy riittävästi tekijöitä.

– Helsingin seudulle tarvitaan vuodelle 2010 vähintään 2000 uutta aloituspaikkaa varmistamaan yritysten osaavan työvoiman saanti erityisesti kaupan, tekniikan, matkailu- ja ravitsemis- sekä hyvinvointialoille, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo. Helsingin seudun alueen palveluvaltaisen elinkeinorakenteen kilpailukyky ja tuottavuus ovat suurissa ongelmissa, mikäli ammatillisen koulutuksen määriä ei voida lisätä ja koulutusta kohdentaa kasvualoille. – Pääkaupunkiseudun ammatillisen koulutuksen paikat ovat tupaten täynnä. Koulutuksen järjestäjät ovat joutuneet syksyllä ottamaan opiskelijoita myös ylipaikoille, mutta silti nuoria ja aikuisia on jäänyt ilman minkäänlaista opiskelumahdollisuutta. Samaan aikaan tulevaisuuden kasvava työvoimatarve on ilmeinen, Lahtinen kertoo.