Helsingin seudun eläköityminen syö yritysten kasvumahdollisuuksia

Helsingin seudulla eläköityminen on suurimmillaan kahden vuoden kuluttua, jolloin noin 18 000 henkilöä siirtyy pois työmarkkinoilta. Poistuma on peräti 6 000 henkilöä enemmän kuin tällä hetkellä. Helsingin seudulla on nyt noin 700 000 työpaikkaa.

"Alueen nuoret ikäluokat pystyvät vain osittain täyttämään avautuvat työpaikat. Tilannetta Helsingin seudulla kärjistää entistään se, että täällä on edelleen yli 2 000 ammatillisen koulutuksen nuorisoasteen aloituspaikan vaje", Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo. Yritysten rekrytointimahdollisuudet ja samalla myös liiketoiminnan kasvunäkymät kaventuvat tulevan vuosikymmenen aikana merkittävästi, vaikka alueen työpaikkamäärä ei kasvaisi lainkaan. On realistista odottaa, että Suomen talousveturina toimivan metropolialueen yritykset työllistävät jatkossa vieläkin enemmän ammattitaitoista työvoimaa kuin nykyisin. "Tulevaan kysyntään on varauduttava nyt. Tehokkaita keinoja ovat metropolialueen elinkeinoelämän ja eri koulutusasteiden ennakointiyhteistyön tiivistäminen sekä aikuis- ja yrityskoulutuksen rahoituksen suuntaaminen osatutkintoja ja monialaista osaamista suosivaksi. Lisäksi Helsingin seudulle on luotava palvelumalli, jolla voidaan yhden luukun periaatteella kunta- ja hallintorajat ylittäen palvella työnantajia ja pk-yrityksiä, jotka etsivät ulkomaalaistaustaista osaamista", Lahtinen listaa kehittämiskohteita.