Helsingin seudun ICT-alan pienet yritykset uskovat vahvaan kasvuun

ICT-alan pienistä yrityksistä peräti kaksi kolmasosaa uskoo sekä suhdanteiden että kannattavuuden parantuvan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat pitäneet henkilöstöstään kiinni, vaikka menneen vuoden suhdanteet kehittyvät kolmasosassa odotuksia heikommin. Taantumasta huolimatta viidesosalla kannattavuus parani. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien ICT-yrityskyselystä.

– Mennyt vuosi sujui huonosti, mutta nyt yritysten odotukset ovat kovat. Myytävissä palveluissa asiakkuuksien hoitoon ja ulkoistamiseen liittyvät ratkaisut näyttäisivät olevan alueita, joita kysytään. Myös julkisen hallinnon kysynnän kasvuun uskotaan, Helsingin seudun kauppakamarin ICT-valiokunnan puheenjohtaja Olli Nuuttila analysoi.

– Liiketoiminnan kasvuodotuksia kohdistuu palveluihin, jotka tukevat yritysjohdon päätöksentekoa. Esimerkiksi uudet yhteisölliset mediat pirstaloivat asiakashallintaa, mutta samalla ne luovat uusia mahdollisuuksia integroiduille palveluille, joilla voidaan sekä tehostaa sisäisiä prosesseja että parantaa palveluiden laatua, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen arvioi.

Myönteiset tulevaisuusnäkymät heijastuvat myös rekrytointirintamalle: kolmasosa yrityksistä arvioi henkilöstömääränsä kasvavan lähitulevaisuudessa. Lisäksi työvoiman saatavuus vaivaa jo nyt joka kolmatta. Yritysten on vaikeinta löytää myynnin ammattilaisia, jotka hallitsevat riittävästi ICT-alan sisältöalueita. Mainintoja saivat myös erikoisalueiden ohjelmistokehittäjät, testaajat ja liikkeenjohdon konsultit.

Kauppakamarien yhteinen ICT-barometri tehtiin Internet-kyselynä toukokuussa 2010. Helsingin seudun barometriin vastasi noin 90 yritysjohtajaa ja asiantuntijaa, joista lähes kaikki edustivat alle 50 hengen yrityksiä. Informaatio- ja viestintäalalla on Helsingissä noin 60 000 työpaikkaa.

Markku Lahtinen, 050 571 3564, Helsingin seudun kauppakamari
Olli Nuuttila, 043 820 1000, kauppakamarin ICT-valiokunnan pj., Goodform Oy

Helsingin seudun tulokset ja kauppakamarien ICT-barometrin yhteenveto löytyvät osoitteesta www.helsinki.chamber.fi