Helsingin seudun ICT-alan yritykset ovat innokkaita verkkolaskun hyödyntäjiä

ICT-alan pienistä yrityksistä kaksi kolmasosaa sekä lähettää että vastaanottaa verkkolaskuja Helsingin seudulla. Sen sijaan vain joka kolmannella on käytössä ostolaskujen sähköinen kierrätysjärjestelmä ja matkalaskujen hyväksymismenettely.

- ICT-alan yritykset ovat usein edelläkävijöitä uusien sovellusten ja teknologiapalveluiden käyttöönotossa kuten sähköisten laskujen lähettämisessä ja vastaanottamisessa. Yllättävää kuitenkin on, että esimerkiksi ostolaskut näyttävät valtaosassa yrityksiä kiertävän edelleen perinteisin metodein, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo.

Sähköisen taloushallinnon tehokkuus- ja synergiaedut menetetään nopeasti, jos jo sähköisessä muodossa olevia laskuja joudutaan tulostamaan takaisin paperille tai skannaamaan uudelleen sähköiseen muotoon.

– Pk-yrityksillä on vaikeuksia löytää itselleen parhaiten sopivaa ratkaisua monipuolisesta palvelutarjonnasta huolimatta. Teoriassa homma toimii, mutta käytännön tasolla hyötyjen näkeminen ja saavuttaminen on haasteellista, Lahtinen toteaa.

Kauppakamari on käynnistänyt verkkolaskun ja taloushallinnon kehittämisohjelman. Hankkeessa pilotoidaan syksyn aikana muutamalle pk-yritykselle opastettu kehityspolku verkkolaskun käyttöönottamiseksi ja tuotetaan vertaisesimerkkejä ja ohjeita pk-yrityksille.

Kauppakamarin alkukesästä tehtyyn selvitykseen vastasi noin 90 yritysjohtajaa ja asiantuntijaa, joista lähes kaikki edustivat alle 50 hengen yrityksiä. Helsingin seudulla ICT-alan osuus arvonlisäyksestä on noin 20 % ja ala työllistää 60 000 henkilöä.

Helsingin seudun kauppakamari
asiamies Markku Lahtinen